News:

Want to get involved in developing SMF, then why not lend a hand on our github!

Main Menu

SVENSKA - HJÄLP!!

Started by Hannna, August 06, 2004, 06:53:37 PM

Previous topic - Next topic

Hannna

Jag behöver hjälp! Helst någon svensk människa, förstår inte norska eller danska! :(
http://adzemovic.se/fading-bs/forumet/install.php
Där har jag laddat upp alla grejer, men jag vet inte vad jag ska fylla i på den sidan ovanför...?
Jag har arbetat med det här i ett halvår nu och det funkar ändå inte... någon som möjligtvis skulle kunna hjälpa mig?

Saken är att jag försöker få ut ett forum, som SMF. :)

Hannna

Vill också säga att jag vill få det här klart innan plugget, för då blir det inte minsta lilla sekund med tid!

Daniel Hofverberg

Om du får det där meddelandet, så låter det spontant som att du inte satt alla rättigheter (CHMOD) korrekt. Läs i dokumentationen hur rättigheterna ska vara, och se till att allt det stämmer.

Förutsatt att servern ifråga kör Unix eller Linux, så kan du sätta rättigheter via FTP som vanligt. PHP-filer ska exempelvis vara 666, Attachments-katalogen ska vara CHMOD 777, etc.

Behöver du mer hjälp, så säg till. Eftersom alla användarna här är på så olika nivå (somliga är redan experter på Linux och PHP, etc), så är det svårt för mig att veta hur noggrant jag måste beskriva.

Hannna

Det där visste jag inget om, så ALLA php filer till forumet MÅSTE vara i en sån där 666 sak? Inte sant? Men hur menar du med det andra...Attachments-katalogen vad är lixom det för nått?  :-\

Daniel Hofverberg

Det finns en katalog under SMF-katalogen som heter Attachments. Den, tillsammans med några andra, måste ha CHMOD 777 - vilket innebär fullständiga rättigheter för samtliga.

I de flesta FTP-program kan du högerklicka på filer och kataloger och välja "File Permissions" eller "CHMOD" och ställa in rättigheterna. 777 innebär läs-, skriv-, och kör-rättigheter för både ägare, grupp och övriga.

Läs på den här sidan:
http://www.simplemachines.org/community/index.php?topic=6765.0

Bläddra ner till "Uploading SMF". Där står det exakt vilka rättigheter som respektive fil och katalog behöver. De filer och kataloger som inte står med på listan där behöver du inte röra - de behöver inga särskilda rättigheter.

Säg till om du behöver ha mer hjälp!

Hannna

Jo, det känner jag till men är den där listan med namn olika filer eller är det nått annat, för kjag hittar inte dom här:

attachments
avatars

Daniel Hofverberg

Attachments och avatars är kataloger (mappar) - inte filer. De bör finnas i din SMF-katalog. Åtminstone avatars ska alltid finnas där om du gjort en fullständig installation, och mest troligt även attachments.

Kolla bland underkatalogerna till SMF-forum-katalogen. Där finns det bl.a. katalogen sources. Dessutom finns som sagt bl.a. attachments, avatars, m.fl.

Hannna

Aja, ja har nu skickar Pm till dig så.. ;) tack igen!!!!

Advertisement: