News:

Want to get involved in developing SMF, then why not lend a hand on our github!

Main Menu

Een actief forum opbouwen: de eerste stap!

Started by James---, June 07, 2014, 07:50:21 AM

Previous topic - Next topic

James---

Je wilt een actief forum opzetten. Wat is stap 1?
In dit artikel vind je uitleg in Jip en Janneke taal over de eerste stap die je moet nemen.

1. Eerst moet er natuurlijk iets "gezegd"  worden!
Voordat je forum überhaupt tot leven komt, moet er eerst iemand iets zeggen. Anders gaan de bezoekers die komen, snel weer weg, omdat er helemaal niets te vinden is. Zo simpel is het!

2. Op het moment dat iemand iets zegt, kan een ander daar wat van zeggen!
Als ik zeg dat ik "SMF" een fantastisch systeem vindt, kan een ander daar wat van zeggen. "Ja, je hebt gelijk, dat vind ik ook". "Nee, ik vind PHPBB juist fijn". Wil je dus zorgen voor meer activiteit op je forum, dan heb je mensen nodig (het liefst zoveel mogelijk mensen), die wat zeggen, zodat anderen daar weer wat van kunnen zeggen. :)

3. Op het moment dat een ander daar wat van zegt, kan een ander daar weer wat van zeggen!
Dit is geen hogere wiskunde, dat begrijp je. Op het moment dat persoon A wat zegt, kan persoon B daar wat van zeggen. Op het moment dat persoon B wat zegt, kan persoon C daar wat van zeggen. Persoon A kan dan weer wat van de standpunten/meningen van personen B én C zeggen. Persoon D vindt dit erg interessant worden en ook diegene mengt zich in de lopende discussie. Of noem het een debat.

4. Er ontstaat een discussie, wat nu?
Er borrelt iets, er ontstaat een discussie, er ontstaat al wat meer activiteit. Op het moment dat alle individuen overtuigd zijn van de mening van een bepaald persoon, stopt de discussie. Hoe lang dat duurt, hangt meestal af van de heftigheid van het gesprek.

Ok, je wilt een actief forum, dus je wilt dat dit meer gebeurd, dus hoe zorg je er nou voor dat er:
1. meer mensen wat zeggen
2. die daar dan weer wat van zeggen
3. die dáár dan weer wat van zeggen
4. die dááár dan weer wat van zeggen?

Ook dit antwoord is heel erg simpel.


  • Je hebt veel mensen nodig, die veel te zeggen hebben, waar anderen wat op willen zeggen :)

1. In de eerste plaats heb je dus mensen nodig
Je komt aan mensen door "iedereen" te laten weten dat je bestaat. Zorg ervoor dat je een verhaal hebt en dit op de juiste plekken verspreid. Niet zomaar overal op internet de URL van jouw forum gaan dumpen, dat lijkt effectief (je bent druk bezig iedereen te laten weten dat je bestaat), maar dat is het allesbehalve. Je moet je immers richten op mensen waarvan je weet dat ze wat op jouw forum willen zeggen, anders gaat de bal niet rollen! (zie stap 1, 2, 3 en 4 in het vorige gedeelte hierboven)

2. Hoe kom je aan mensen die wat op jouw forum willen zeggen?
Zorg ervoor dat mensen wat willen zeggen over datgene wat jij te zeggen hebt. Je hebt mensen nodig die interesse hebben in het thema van jouw forum. Vaak hebben deze mensen zelf een blog in beheer. Of zijn ze elders online of offline actief in een community. Ik noem dit "participate in the community". Denk aan netwerkdagen, bijeenkomsten. Denk aan andere fora. Denk aan facebookgroepen. Kortom - zoek online en offline goed naar jouw doelgroep en laat jezelf zien. Niet spammen, bied meerwaarde. Zorg ervoor dat de mensen daar wat willen zeggen over datgene wat jij te zeggen hebt. Zorg er vervolgens voor dat je al die mensen laat weten dat je bestaat.

- Schreeuw het van de daken, zoek de publiciteit op, maak het kenbaar via zoveel mogelijk (relevante) kanalen.
- Gebruik de "know-like-trust" techniek (zoek evt. meer info via Google hierover op)

3. Op het moment dat mensen weten dat je bestaat, moet je mensen zover krijgen dat ze wat willen zeggen!
Hoe zorg je ervoor dat mensen hun zegje doen? Door iets te bieden waarover ze wat willen zeggen (zorg dus zelf alvast voor een basishoeveelheid content op je forum). In deze fase begint het riedeltje weer van voren af aan: je moet mensen hebben die wat zeggen, zo zorg je ervoor dat anderen hun zegje willen doen. Zie ook stap 1 aan het begin van dit artikel: "Anders gaan de bezoekers die komen, snel weer weg, omdat er helemaal niets te vinden is. Zo simpel is het!"

Conclusie

Kortom, de motor van een (actief) forum is, op elk moment: content.
Wil je een actief forum hebben, zorg dan voor heel veel content, oftewel veel berichten waar vele anderen op willen reageren.

Content is de motor van ieder forum. Onthoud dit goed. Content is het brood wat je nodig hebt om in leven te blijven. Zonder content, gaat jouw forum dood. (overigens - op het moment dat je forum dood is heb je weer content nodig om tot leven te komen).

Hoe meer content je hebt, hoe groter de kans dat anderen daarop willen reageren. Hoe meer leden reageren, hoe groter de kans dat anderen dáárop willen reageren, and so on, and so forth.

Zorg er dus voor dat je (veel) mensen hebt die wat (liefst: veel) te vertellen hebben, zodat anderen daarop kunnen reageren. Dit is de basis van ieder forum. Zodra je dit geregeld hebt, kun je verdergaan met het vraagstuk: hoe bouw ik een actief forum op?

Het antwoord op deze vraag is simpel: begin bij stap 1. Vind manieren om ervoor te zorgen dat je heel veel mensen hebt, die heel veel te zeggen hebben.

Als je nadenkt/brainstormt over het verlengde/het vervolg van dit artikel, kun je denken aan:
- hoe zorg ik voor kwalitatief hoogwaardige content, interessante content (zodat je de kansen vergroot dat mensen er daadwerkelijk op gaan reageren)
- welke methoden zijn er nog meer om te laten weten dat je bestaat (de beste methode: zoek je doelgroep op)
- hoe hou je je forumleden actief (zodat ze veel zeggen waar anderen wat van kunnen zeggen)
- etc. etc. etc.

Maar het vraagstuk "hoe zorg ik voor mensen die wat willen zeggen?", moet je eerste doel zijn, je eerste stap zijn, ongeacht het type forum dat je hebt!
Een forum starten in 5 stappen: http://www.waardevolleartikelen.nl/?p=4 (mijn visie)

watchhorse

In bovenstaande zie ik dus enkel: "Hoe verdien ik geld door anderen aan te sporen om een forum op te starten". ::)

Onderstaande bevestigd enkel mijn standpunt:
Profiel van topicstarter:
QuoteAffiliate Marketeer, Informatie Marketeer
Auteur van het digitale boek "Geld Verdienen Handleiding"
Affiliate Marketing Coach
Wij zoeken diergerelateerde fora ter overname.
Pb gerust als je geen tijd of zin meer hebt om uw forum te onderhouden.

James---

@watchhorse

Als je niets zinnigs te zeggen hebt, reageer dan gewoon niet. Je bent nu gewoon aan het zoeken.
Een forum starten in 5 stappen: http://www.waardevolleartikelen.nl/?p=4 (mijn visie)

Herman's Mixen

Eigenlijk vind ik dit ook *NIET* thuishoren binnen het support gedeelte, ik heb volgens mij al een paar keer geroepen dit soort artikelen echter in het veel getelde vragen board te plaatsen, daar kunnen mensen informatie vinden als ze daar al behoefte aan hebben.

@James

Voel je niet gelijk op je pik getrapt, jij start in feite het topic waar door je dus een reactie mee uitlokt ;)
blijft ten aller tijden een forum/discussie board
Met vriendelijke groet, The Burglar!

 House Mixes | Mixcloud | Any Intelligent fool can make things bigger, more complex, and more violent.
It takes a touch of genius - and a lot of courage - to move in the opposite direction. - Albert Einstein

Former Godfather of our dutch community ;)

James---

QuoteEigenlijk vind ik dit ook *NIET* thuishoren binnen het support gedeelte, ik heb volgens mij al een paar keer geroepen dit soort artikelen echter in het veel getelde vragen board te plaatsen, daar kunnen mensen informatie vinden als ze daar al behoefte aan hebben.

Dat is ook precies mijn bedoeling. Het beantwoorden van veel gestelde vragen. Op basis van mijn ervaringen. Ik was echter in de veronderstelling dat dit topic, indien waardevol bevonden, door één van de beheerders naar het veel gestelde vragen board geplaatst zou worden. Ik begrijp nu echter dat ik dit zelf kan/moet doen. Helder!

QuoteVoel je niet gelijk op je pik getrapt, jij start in feite het topic waar door je dus een reactie mee uitlokt ;)
blijft ten aller tijden een forum/discussie board
Ok, is prima.

Maar toch heel even voor de goede orde; ik wil oprecht mijn kennis en ervaringen delen om op die manier een steentje bij te dragen en wat terug te doen voor de community. Ik ben hier immers in het verleden ook erg goed geholpen. Ik plaats geen informatie met het doel om geld te verdienen, zoals watchhorse hierboven wel een klein beetje suggereert. Ik wens anderen oprecht te helpen met datgene wat ik de afgelopen jaren heb geleerd. Dit doe ik immers ook sinds 2011 op mijn eigen forum, zonder er wat aan verdiend te hebben. Kennis is alles, zeker als je net begint.

Ik sta altijd open voor (gefundeerde) kritiek / oprechte meningen. Dus als ik iets doe wat niet mag - of een ander heeft een mening over datgene wat ik plaats, graag altijd laten weten :)
Een forum starten in 5 stappen: http://www.waardevolleartikelen.nl/?p=4 (mijn visie)

Herman's Mixen

QuoteIk was echter in de veronderstelling dat dit topic, indien waardevol bevonden, door één van de beheerders naar het veel gestelde vragen board geplaatst zou worden.

Aangezien er geen *actieve* local moderator is, is er alleen de mogelijkheid dit daar te plaatsen en anders de vraag aan CoreISP of NanoSector vragen deze te verplaatsen, als je het zelf kan is het ook goed ;)

Quote
Maar toch heel even voor de goede orde; ik wil oprecht mijn kennis en ervaringen delen om op die manier een steentje bij te dragen en wat terug te doen voor de community. Ik ben hier immers in het verleden ook erg goed geholpen. Ik plaats geen informatie met het doel om geld te verdienen, zoals watchhorse hierboven wel een klein beetje suggereert. Ik wens anderen oprecht te helpen met datgene wat ik de afgelopen jaren heb geleerd. Dit doe ik immers ook sinds 2011 op mijn eigen forum, zonder er wat aan verdiend te hebben. Kennis is alles, zeker als je net begint.

Prima dat je, je kennis en vaardigheden wilt delen met anderen..

Quote
Ik sta altijd open voor (gefundeerde) kritiek / oprechte meningen. Dus als ik iets doe wat niet mag - of een ander heeft een mening over datgene wat ik plaats, graag altijd laten weten

Als er al iets niet mag dan zal er toch wel ergens worden ingegrepen, al we in het Nederlandse board en waarschijnlijk ook het enige board zijn waar geen actieve moderator meer aanwezig is, heb destijds de positie opgeven als local moderator / NLSS...

Houd nog wel het NL board zo af en toe in de gaten, om eventueel nog op een bepaalde topic te reageren maar vooralsnog heb er geen belang bij om SMF te supporten, maar sta wel open voor bepaalde discussies ;)


Met vriendelijke groet, The Burglar!

 House Mixes | Mixcloud | Any Intelligent fool can make things bigger, more complex, and more violent.
It takes a touch of genius - and a lot of courage - to move in the opposite direction. - Albert Einstein

Former Godfather of our dutch community ;)

Advertisement: