News:

Bored?  Looking to kill some time?  Want to chat with other SMF users?  Join us in IRC chat or Discord

Main Menu

Wie wil mij helpen? upgrade van 1.1.21 --> 2.0.11 (mods en thema´s)

Started by -Sas-, October 24, 2015, 01:30:31 PM

Previous topic - Next topic

-Sas-

Hallo! :)

Graag wil ik mijn forum gaan upgraden van SMF versie 1.1.21 maar SMF 2.0.11. Er is veel Engelse documentatie, maar om zeker te weten dat ik niks fout doe is Jip en Janneke NL toch wel fijner  ::) Inmiddels ben ik, na wat lezen, zover dat ik het ´Large upgrade´ zip pakket van 2.0.11 moet downloaden en dat ik goed op Mods en Thema´s moet letten. Dat het daarop nogal eens mis kan lopen. Maar verder kom ik niet echt  O:)  ;D  Ergens las ik al wel dat ik het default thema het beste even een andere naam kan geven?

Even voor de duidelijkheid een lijstje met de mods van mijn forum:
Modificatiepakketten
   Modificatienaam                                    Versie van de modificatie    
1.    Googlebot & Spiders Mod                          2.0.2    
2.    Lots_o_Smileys                                         1.0    
3.    SMF Shoutbox                                            1.16    
4.    SMFShop                                                    3.1.7    
5.    SMF Arcade                                                 2.0.21    
6.    SMF 1.0.12 / 1.1.4 / 2.0 b1.1 Update          1.0    
7.    SMF 1.0.14 / 1.1.6 Update                          1.0    
8.    SMF 1.0.13 / 1.1.5 / 2.0 b3.1 Update          1.0    
9.    SMF 1.0.15 / 1.1.7 Update                          1.0    
10.    SMF 1.0.16 / 1.1.8 Update                          1.0    
11.    SMF 1.0.17 / 1.1.9 / 2.0 RC1 Update          1.0    
12.    SMF 1.0.17 / 1.1.9 / 2.0 RC1 Update          1.0    
13.    SMF 1.0.18 / 1.1.10 / 2.0 RC1-2 Update      1.1    
14.    SMF 1.0.20 / 1.1.12 Update                           1.0    
15.    SMF 1.0.21 / 1.1.13 Update                           1.0    
16.    SMF 1.0.22 / 1.1.16 Update                           1.0    
17.    SMF 1.0.22 / 1.1.16 Update                           1.0    
18.    SMF 1.0.23 / 1.1.17 Update                           1.0    
19.    SMF 1.0.23 / 1.1.17 Update                           1.0    
20.    SMF 1.1.14 Update                                        1.0    
21.    SMF 1.1.15 Update                                        1.0    
22.    SMF 1.1.15 Update                                         1.0    
23.    SMF 1.1.18 Update                                         1.0    
24.    Users Online Today Mod                                 1.4.0    
25.    SMF 1.1.19 / 2.0.6 Update                         1.0    
26.    SMF 1.1.20 / 2.0.9 Update                         1.0    
27.    SMF 1.1.21 / 2.0.10 Update                         1.0    

Thema´s:
SMF Default Theme - Core (1.1.5)
Reflection
bisdakworldgreen (1.1) =====> MOMENTEEL IN GEBRUIK

Wie o wie kan (en wil) mij helpen?

Dank u!   :)


-Sas-

Ik probeer uit te vinden of ik in ieder geval aan de voorwaarden voldoe om naar 2.0.11 te gaan. Ik weet dat ik een hosting pakket heb van 5000mb. Dat moet denk genoeg zijn. Qua database en server kan ik eigenlijk niet zoveel vinden. Als ik inlog op de database vind ik alleen het volgende:

Server versie: 5.0.90
phpMyAdmin - 2.11.9.4
MySQL client version: 5.0.90

De rest kan ik niet eens vinden... Dit is mij bijv. een raadsel:

"The following must be changed in the php.ini file:

    The engine directive must be set to On.
    The magic_quotes_sybase directive must be set to Off.
    The session.save_path directive must be set to a valid directory or empty.
    The file_uploads directive must be set to On.
    The upload_tmp_dir directive must be set to a valid directory or empty."


Robert.

Klopt, je hebt inderdaad een large upgrade nodig, en je moet inderdaad goed opletten op je mods en thema's. Als eerste, alle thema's (en de meeste mods) die je nu gebruikt kun je helaas niet meenemen naar SMF 2.0 vanwege een groot aantal veranderingen. Om te kijken of SMF 2.0 het überhaupt doet, stel ik voor dat je SMF 2.0 installeert in een nieuwe map. Hierbij hebben we het over een volledige installatie. Zo weet je ongeveer hoe het gaat draaien op je server. Dan weet je direct of alle instellingen goed staan.

Als hij het doet kun je deze installatie weer verwijderen, gaat er meer om dat jij weet of het zin heeft om je forum te gaan upgraden of niet. Vervolgens, maak back-ups van je 'echte' forum (het forum die je wilt upgraden). Zowel van de database (maak deze vanuit je webhosting, NIET vanuit SMF zelf) als de bestanden. Wees er zeker van dat deze back-ups werken. Als er iets mis gaat, en je back-ups schijnen corrupt te zijn, dan ben je verder van huis. Desnoods maak je er twee. Of drie.

Het is tijd om al je gebruikers van je forum af te trappen (onderhoudsmodus voldoet ;)). Oké, vervolgens wil je al je mods deïnstalleren (NIET op verwijderen drukken, je wilt de mod deïnstalleren, verwijderen kun je later doen). Zelf zou ik aanraden om de SMF update mods te laten staan (dus deïnstalleer deze niet), wanneer je de upgrade voltooid hebt kun je deze gewoon verwijderen.

Wanneer je dat gedaan hebt, wil je alle thema's verwijderen BEHALVE 'default'/'standaard' (hier hebben we het over het SMF standaard thema, niet het bisdakworldgreen thema). Verwijder ze eerst netjes vanuit het admin paneel, vervolgens kun je de mappen op je server verwijderen. Niet noodzakelijk, maar je kunt er toch niets meer mee. Vervolgens verwijder je vanuit je FTP client de 'default' map in je 'Themes' map.

Oké, tijd voor de upgrade: download het 'large upgrade' pakket dat bij SMF 2.0.11 hoort. Deze staat op de downloads pagina. Upload deze bestanden in je forum map. Vervolgens kun je de taalpakketten downloaden indien je deze gebruikt en deze ook uploaden. Zorg ervoor dat de permissies goed ingesteld zijn, de meningen verschillen over hoe ze precies moeten staan, dus ik ga hier verder niet op in. Ga vervolgens naar http://{je_site_url}/Upgrade.php. Als het goed is krijg je nu het upgrade script te zien. Volg de instructies (als je de Nederlandse vertaling hebt gedownload krijg je deze in het Nederlands te zien).

Na de upgrade wil je er zeker van zijn dat Upgrade.php en de bijbehorende SQL files verwijderd zijn. Als dit niet het geval is, merk je dit wel aangezien SMF dan begint te schreeuwen en dingen te gooien. Je oude thema zal niet meer werken, dus je zult moeten kijken naar een nieuw thema (of je houdt het standaard thema, ligt er natuurlijk aan wat je zelf wilt).

Mocht het niet lukken met de upgrade, of mocht je nog meer vragen hebben, laat het alsjeblieft weten. Hopen dat deze uitleg een beetje duidelijk was.

- overigens, lees ook dit (link) topic even door -

-Sas-

Bedankt voor de duidelijke uitleg!! Daar kwam ik een stuk verder mee, super! Helaas ben ik er dus nu achter dat sommige functies niet comptabele zijn  :(  Bijvoorbeeld Arcade krijg je echt niet draaiende en is veel gebruikt bij ons. Ik heb dus besloten voorlopig mijn forum maar op 1.1.21 te houden. Op zich ook niet erg, das ook nog prima draaiend. Misschien dat in de toekomst het wel mogelijk gaat zijn ;) Ik wil je toch nogmaals bedanken voor je moeite! Ik heb nog wel 1 vraag, maar das met een ander onderwerp dus open ik effe een nieuw topic over...

Robert.

Geen probleem. :) Hoewel er niets mis mee is om op SMF 1.1 te blijven (vind het zelf ook heel goed werken), doen er zich de laatste tijd problemen voor met nieuwere PHP versies, waardoor je forum wellicht niet meer goed functioneert. Dit is geen probleem zolang je host een oudere versie blijft gebruiken, maar je zult maar net zien dat ze gaan upgraden.

Ik geloof dat de SMF arcade mod (deze) ook werkt op SMF 2.0.11, je moet alleen even de versie 'emuleren' vanuit je pakketbeheerder. Wat je kunt doen om het uit te testen, is een test forum aanmaken (als je die nog niet hebt) met SMF 2.0.11. Vervolgens ga je naar de pakketbeheerder en druk je op 'Geavanceerd'. Dan zie je een tekstvak met als beschrijving iets zoals 'Versie emuleren'. Vul daar 'SMF 2.0 RC3' in. Wanneer je het SMF Arcade pakket hebt gedownload, kun je deze vervolgens uploaden en installeren. Als je fouten krijgt, niet doorgaan. Daarna kun je bij 'geavanceerd' (in de pakketbeheerder) op 'terugkeren' drukken. Opnieuw, ik weet niet zeker of het überhaupt werkt, het is simpelweg wat ik heb gelezen.

Maargoed, als SMF 1.1 voor jou nog gewoon goed werkt, dan kun je net zogoed gewoon op 1.1 blijven. Ik zou wel even contact met de hosting opnemen om te kijken of ze een upgrade naar een nieuwere PHP versie aan het plannen zijn, gewoon even om er zeker van te zijn.

Graag gedaan. =)

-Sas-

Goede tip! Ga ik inderdaad morgen even doen...anders kan ik straks weer opnieuw beginnen  :P Thnx!

-Sas-

Gezien mijn host inmiddels toch aangegeven heeft dat het aan te raden is te gaan upgraden naar SMF 2.x, gezien zij de server gaan upgraden, ben ik hier naar aan het kijken. Ik loop echter bij de onderstaande punten vast....

Quote from: Kryzen on October 25, 2015, 06:05:20 PM
Oké, tijd voor de upgrade: download het 'large upgrade' pakket dat bij SMF 2.0.11 hoort. Deze staat op de downloads pagina. Upload deze bestanden in je forum map. Vervolgens kun je de taalpakketten downloaden indien je deze gebruikt en deze ook uploaden. Zorg ervoor dat de permissies goed ingesteld zijn, de meningen verschillen over hoe ze precies moeten staan, dus ik ga hier verder niet op in. Ga vervolgens naar http://{je_site_url}/Upgrade.php. Als het goed is krijg je nu het upgrade script te zien. Volg de instructies (als je de Nederlandse vertaling hebt gedownload krijg je deze in het Nederlands te zien).

Na de upgrade wil je er zeker van zijn dat Upgrade.php en de bijbehorende SQL files verwijderd zijn. Als dit niet het geval is, merk je dit wel aangezien SMF dan begint te schreeuwen en dingen te gooien. Je oude thema zal niet meer werken, dus je zult moeten kijken naar een nieuw thema (of je houdt het standaard thema, ligt er natuurlijk aan wat je zelf wilt).

Mocht het niet lukken met de upgrade, of mocht je nog meer vragen hebben, laat het alsjeblieft weten. Hopen dat deze uitleg een beetje duidelijk was.

- overigens, lees ook dit (link) topic even door -

Met ondersteuning van :

Quote from: Herman's Mixen on October 22, 2014, 08:42:22 AM
- upload large upgrade pakket / taalbestanden voor de versie welke je gaat uploaden
- large upgrade heeft geen Settings.php en geen Settings_bak.php dus kies tijdens het uploaden voor de optie overschrijven (gebruik Filezilla/WINSCP) zijn de beste opties hiervoor
- zorg na het uploaden dat de permissies staan ingesteld op CHMOD 755 voor bestanden/mappen
- run via de je browser firefox/chrome/safari upgrade.php

- na het upgrade process als alles is goed gegaan, kan je de bestanden *.SQL en upgrade.php verwijderen via je FTP mocht dit al niet gebeurt zijn....

nadat je ge-upgraded bent, kan je beginnen met instellingen controleren, mods installeren en themes welke je zou willen gebruiken....

Ik heb via FTP de bestanden (SMF 2.0.11 upgrade.zip en SMF 2.0.11 dutch.zip) in de 'SMF ===> Packages' map geüpload.  Hierbij kwam  ik
Quote from: Herman's Mixen on October 22, 2014, 08:42:22 AM
- large upgrade heeft geen Settings.php en geen Settings_bak.php dus kies tijdens het uploaden voor de optie overschrijven (gebruik Filezilla/WINSCP) .
dit echter niet tegen. Het stuk over permissies snap ik niet helemaal. Als ik met mijn rechtermuisknop op packages klik en dan 'bestandsrechten' kies, dan zie ik wel een kopje 'numerieke waarde: 755' Ik weet niet of dat bedoeld word?

Als op firefox of chrome naar upgrade.php ga krijg ik:

"Not Found

The requested URL /Upgrade.php was not found on this server.

Apache Server at ** (url van mijn forum)** Port 80"


Kortom... ik loop vast.... Help...  O:) :o ::)

Robert.

Excuses, het gaat hier om 'upgrade.php' in plaats van 'Upgrade.php' (het is dus zonder hoofdletter).

QuoteIk heb via FTP de bestanden (SMF 2.0.11 upgrade.zip en SMF 2.0.11 dutch.zip) in de 'SMF ===> Packages' map geüpload.
De bedoeling is dat je deze pakketten openmaakt met iets zoals Winrar/Winzip/etc. en de bestanden in de hoofdmap plaatst (waar je mappen zoals themes, packages, sources, etc. hebt). Gewoon alles selecteren (zowel mappen als bestanden) en deze in deze map plaatsen. Maak alsjeblieft backups. Als het verkeerd gaat wil je altijd terug kunnen gaan naar je oude SMF. Test het desnoods eerst uit op een testforum. Wees er zeker van dat deze backups WERKEN voordat je ook maar iets aanpast, er is niets frustrerender dan erachter komen dat er iets mis is gegaan en je je forum niet kunt herstellen omdat je backups niet werken.

QuoteAls ik met mijn rechtermuisknop op packages klik en dan 'bestandsrechten' kies, dan zie ik wel een kopje 'numerieke waarde: 755' Ik weet niet of dat bedoeld word?
Precies. =) Nogmaals, ik ga er liever niet op in over hoe ze precies moeten staan aangezien de meningen daarover verschillen. 755 is echter wat ik vaak gebruik.

-Sas-

Hoe frustie.....  :( Het is me duidelijk, maar als ik dan upgrade.php doe blijf ik deze melding krijgen:

"Not Found

The requested URL /upgrade.php was not found on this server.
Apache Server at **URL van mijn site** Port 80"
"

Ik heb nu de back-up er maar effe terug op gezet en gelukkig doet deze het  :P Mijn site werkt dus nu weer even. Maar waar gaat het toch fout.. In snap er echt niks van. Ik heb bij het uploaden van de uitgepakte large upgrade pakketten geprobeerd om alle mappen te "overschrijven" als die daar om vroeg... Toen geprobeerd naar upgrade.php te gaan. Deed die niet (back-up er terug op). Of  juist te "hervatten" en dan naar upgrade.php. Deed die ook niet. Bij allebei de bovenstaande melding.

Toen vrat ik bijna mijn toetsenbord op en heb ik na het wederom het terugplaatsen van de back-up het opgegeven voor vanavond. Weet jij wat ik nog meer verkeerd kan doen?

LiroyvH

Er gaat toch iets fout met het uploaden. Zie je upgrade.php wel als je de zip hebt uitgepakt? (Op je computer dus)
Dan moet ie namelijk ook gewoon netjes uploaden naar de server... Zie je upgrade.php wel in FTP?

Sommige mods zullen inderdaad niet meer te gebruiken zijn na de upgrade; gezien technologie vooruit gaat zijn er inderdaad maar twee opties:
- Upgraden
- Overstappen naar een host die nog een tijdje (een paar) servers heeft met een iets eerdere iteratie van PHP. (Max 5.4 geloof ik.)
((U + C + I)x(10 − S)) / 20xAx1 / (1 − sin(F / 10))
President/CEO of Simple Machines - Server Manager
Please do not PM for support - anything else is usually OK.

-Sas-

Ik ben inmiddels denk ik een stap verder. Ik heb nu de Tar upgrade gedownload. Deze heb ik op de bovenstaande manier  naar FTP geüpload. Vervolgens ben ik op upgrade.php gaan staan, rechtermuisknop, URL naar klemboard gekopieerd. Deze als link geopend via firefox. Dit gaat allemaal goed. Hij opent dan een script (hoeraa!) en vraagt om mijn FTP wachtwoord. Deze voer ik dan in.... maar dan:

"550 Failed to change directory."

Wat nu weer.....? Dan denk je er eindelijk te komen  :P

-Sas-

Ik heb het script dat ik krijg door zitten kijken en ik denk dat het hem ergens in onderstaande (zie bijlage) zit??? Maar uhhh...?

LiroyvH

Dat ie om FTP gegevens vraagt is omdat de permissies dan niet goed staan (CHMOD).

De rest is echter nogal bizar. Lijkt er haast op dat het niet goed of verkeerd is geupload (bijv. binary vs ascii); welke FTP software gebruik je?
((U + C + I)x(10 − S)) / 20xAx1 / (1 − sin(F / 10))
President/CEO of Simple Machines - Server Manager
Please do not PM for support - anything else is usually OK.

-Sas-

Firezilla,  heb een paar dagen terug de nieuwe versie erop gezet.

-Sas-

Ik denk dat het haast niet verkeerd kan zijn gegaan bij de upload. Ik ben nu van voren af aan begonnen (door een back-up terug te plaatsen) en heb dan de upload voor de upgrade via WINscp gedaan. Weer dat "550 Failed to change directory." en dezelfde meldingen in het script. Wat doe ik toch verkeerd?

-Sas-

de permissies heb ik steeds voor alle bestanden en mappen op 755 staan.... Das dus niet goed dan?

LiroyvH

Quote from: -Sas- on January 08, 2016, 11:43:35 AM
Ik denk dat het haast niet verkeerd kan zijn gegaan bij de upload. Ik ben nu van voren af aan begonnen (door een back-up terug te plaatsen) en heb dan de upload voor de upgrade via WINscp gedaan. Weer dat "550 Failed to change directory." en dezelfde meldingen in het script. Wat doe ik toch verkeerd?

Dan gaat er toch ergens iets mis met de upload, want die foutmelding hoor je niet te krijgen.
Die foutmelding krijg je van de server trouwens. Kan een paar oorzaken hebben.

Quote
de permissies heb ik steeds voor alle bestanden en mappen op 755 staan.... Das dus niet goed dan?

Dat ligt aan de server; maar als SMF klaagt dat er niet naar geschreven kan worden: Nee, dan is dat niet goed; en dan moeten die bestanden/mappen op 777 staan. De upgrader geeft je netjes een lijstje met bestanden/mappen die naar 777 gezet moeten worden.
Na afloop van de upgrade kan je die weer terugzetten naar 755 natuurlijk. Al raden we aan om een stuk veiligere CHMOD waardes te kiezen; zodat de meeste bestanden/mappen op Alleen-Lezen staan, en enkel mappen die regelmatig nieuwe spulletjes krijgen (zoals de Attachments folder) op beschrijfbaar.


Het is raar dat je zoveel problemen hebt. Normaliter is het gewoon een kwestie van backupje maken, de bestanden in dat upgrade pakketje uploaden, upgrade.php uitvoeren: en voila. :P WinSCP is in mijn ervaring prima software inderdaad. (Althans, voor SFTP.) Ben benieuwd of er iets raars met de server is, of dat je toch iets fout doet dat wij zo niet kunnen zien vanaf hier. :(
De upgrade is normaal gesproken heel makkelijk en wijst zich vanzelf.

Ik denk niet dat ik veel meer voor je kan betekenen zonder in te moeten loggen naar je site. (Zowel 't forum als de bestanden.)
((U + C + I)x(10 − S)) / 20xAx1 / (1 − sin(F / 10))
President/CEO of Simple Machines - Server Manager
Please do not PM for support - anything else is usually OK.

-Sas-

Ik heb zojuist onze host een mail gestuurd of zij mij kunnen vertellen waardoor ik die "550 Failed to change directory." melding blijf krijgen. Hopelijk hoor ik maandag van hun.
Ik wil de upgrade graag wel doen, omdat ik via onze host eerder hoorde dat het verstandig is om niet te lang te wachten met een upgrade. Zij verwachten dat SMF zelf niet al te lang meer de 1.1 tak zal blijven ondersteunen. Dit omdat de support voor de oudere PHP versies straks ook afgelopen is. Dan kan ik dus overstappen naar een andere host, maar dit is dan slechts uitstel van een upgrade die ik zo ie zo zal moeten gaan doen binnen afzienbare tijd.

Ik zal even laten horen wat ik van onze host terug gekoppeld heb gekregen. En anders vrees ik je toch nogmaals in te moeten zetten als "hulplijn" :P In ieder geval vast hartelijk dank voor je hulp tot zover!

LiroyvH

Technisch gezien is de ondersteuning voor de 1.1.x lijn reeds gestaakt. Eigenlijk al met 1.1.20; maar toen hebben we toch nog 1.1.21 uitgebracht.
Er wordt nog wel support geleverd zolang 2.1 niet uit is, maar het wordt niet meer ontwikkeld. Er komen dus ook geen security patches meer voor uit.
Upgraden naar de 2.x lijn is dus absoluut aan te raden.

Het fijnste zou zijn als SMF 2.1 al klaar zou zijn en je meteen daarheen kon upgraden, maar helaas zijn de devs nog druk bezig; al zit er behoorlijk schot in de zaak.
Daarnaast is het ook zo dat er nog niet zo gek veel mods voor 2.1 zijn natuurlijk.

Succes, hopen dat de host iets kan vinden wat problemen veroorzaakt. :)
((U + C + I)x(10 − S)) / 20xAx1 / (1 − sin(F / 10))
President/CEO of Simple Machines - Server Manager
Please do not PM for support - anything else is usually OK.

-Sas-

Het heeft even geduurd, ook de host moest de webdesigner vragen of hij misschien ernaar wilde kijken. Uiteindelijk zijn ze er achter gekomen, het was idd iets met de server. Hierna heeft de host zelf aangeboden om de large upgrade te doen. Erg fijn ;) Dit is gelukt en inmiddels draait mijn website op 2.0.11 8) Een aantal van de mods zijn er weer terug op gezet (o.a. users online today, de shop e.d.). Het werkt allemaal weer helemaal goed gelukkig! Het enigste waar ik in feite nu tegenaan loop is Arcade. Ik ga even kijken of ik hier uit kan komen (volgens mij heeft een van jullie eerder ergens hierover wat geschreven). Ik laat nog even weten of dit gelukt is. Dan kan het hier ook weer afgesloten worden  :D

Advertisement: