http error 500

Started by Widedike, February 09, 2017, 03:40:39 PM

Previous topic - Next topic

Widedike

Hoi, ik heb een probleem met mijn forum SMF 2.0 zonder dat ik iets heb gewijzigd.

Ik krijg de volgende melding te zien als ik naar het forum navigeer:
De pagina op www.triumph3ta.nl werkt niet
www.triumph3ta.nl kan dit verzoek momenteel niet verwerken.
HTTP ERROR 500
-edit- snip
Graag hulp, alvast bedankt!

Groet,
Erik

Early Bird

#1
Beste Erik,

Meestal is 500 een script fout.
Wat ik zou doen in jouw situatie is de large upgrade uitvoeren.
Zie: http://wiki.simplemachines.org/smf/How_to_upload_a_fresh_set_of_files
Of indien je een backup hebt van het werkende forum deze terugplaatsen zonder de database te overschrijven.
Of eerst een backup maken van de database. Dan de backup terugplaatsen van het werkende forum en dan de database backup terugplaatsen.
Dan raak je de laatste berichten niet kwijt.

Veel succes!



LiroyvH

Als je helemaal niets hebt gewijzigd, zou ik eerst eens contact opnemen met je hosting provider voordat je met radicale methodes aan de slag gaat. :)
Misschien is er bij hen iets mis, en kunnen alleen zij het fixen. Het zou dan zonde zijn om je forum bestanden te overschrijven.
Mocht dat niets opleveren, dan kan je even vragen wat de foutmeldingen precies zijn - dan kunnen we je misschien helpen.

Zo niet, dan kan je altijd nog, zoals Early Bird suggereert, de large upgrade uploaden om de forumbestanden te overschrijven. (Mods en thema's gaan naar default (eruit dus), maar je leden en posts e.d. blijven bewaard.)
((U + C + I)x(10 − S)) / 20xAx1 / (1 − sin(F / 10))
President/CEO of Simple Machines - Server Manager
Please do not PM for support - anything else is usually OK.

Black Tiger

Ik ben het met CoreISP eens. Het zou bijv. kunnen zijn (gezien je zelf niets verandert hebt) dat de hoster iets in de beveiliging heeft verandert, bijv. suphp is gaan gebruiken waardoor error 500 kan ontstaan bij mappen die 777 rechten hebben. Of iets anders.
Als je een controlepaneel hebt (bijv. Directadmin of Cpanel), dan kun je als het goed is in de apache (website) error logs kijken, vaak staat daar al een verwijzing naar de oorzaak.
Greetings, Black Tiger

Early Bird

Hoi Erik,

Zie dat je forum weer online is.
Kon vanmiddag live meekijken via repair settings en zag dat je database niet geconnect was.
Ben eigenlijk benieuwd naar hetgeen er aan de hand was.

Widedike

Hallo,

Ik heb een ticket aangemaakt bij mijn provider Hosting to go, dit was hun reactie:

Het forum is nu weer zichtbaar doordat ik de PHP versie heb ingesteld op versie 5.2.
Momenteel zijn we aan het inventariseren welke klanten gebruikmaken van PHP versie 5.2. Dit omdat in de (nabije) toekomst PHP 5.2 uitgefaseerd zal gaan worden. Een exacte datum is nog niet bekend en zal gecommuniceerd worden naar al onze klanten zodra deze wel bekend is. Doordat mijn collega geen onderdelen kon ontdekken welke afhankelijk zijn van versie 5.2, is PHP versie 7 ingesteld. Dit is de reden waarom jouw forum niet meer te bereiken was. Mijn excuses voor het ongemak.
Ik raad je aan te onderzoeken of je jouw forum compatibel kunt gaan maken met het liefst een zo hoog mogelijke PHP versie (7).


Niet zo netjes om zomaar de PHP versie te upgraden lijkt me.
Mijn vraag is hoe ik nu kan upgraden naar een hogere PHP versie?

Groeten,
Erik


Early Bird

#6
Beste Erik,

Het SMF team is bezig met het ontwikkelen van versie 2.1 die wel werkt met php 7.
Een beta versie is verkrijgbaar maar wordt niet aangeraden voor een actief forum omdat e.e.a. nog niet naar behoren werkt.

Black Tiger

OMG, gebruiken die nog PHP 5.2 terwijl zelfs 5.3 al sinds verleden jaar end of life en end of support is? Lopen ze wel heel erg achter.
En dan in 1x up naar php 7 terwijl heel veel daar nog niet klaar voor is. Waarom gaan ze dan niet naar php 5.5 of 5.6? Die zijn wel nog up to date en daar werkt het meeste wel gewoon op, of je moet al erg oude scripts hebben.
SMF werkt in elk geval prima op de laatste nieuwe php 5.6.x versie.

Ik zou een betere host zoeken, die minimaal aankondigt als hij major php versies gaat vervangen, eentje die geen antieke onveilige php's op de server laat. Eventueel eentje met cloud support en/of meerdere php versies ter keuze aanbiedt.
Greetings, Black Tiger

LiroyvH

Lekker inderdaad als ze zomaar je PHP versie wijzigen en niet eens checken of ze daar je site mee gemold hebben, van PHP 5.2 naar 7 is zoals gezegd een enorme stap. En 5.2 is ook sterk verouderd ja, daar zou je toch PHP 5.6 verwachten.

Je hoeft niet te wachten op SMF 2.1.
SMF 2.0.14 komt binnenkort uit, die is compatible met PHP 7 en biedt volledige SSL ondersteuning.
((U + C + I)x(10 − S)) / 20xAx1 / (1 − sin(F / 10))
President/CEO of Simple Machines - Server Manager
Please do not PM for support - anything else is usually OK.

Black Tiger

Quoteen biedt volledige SSL ondersteuning
Doet 2.0.13 dat nog niet dan? Ik heb hem al op SSL draaien maar ben nog geen problemen tegen gekomen.
Greetings, Black Tiger

Early Bird

Quote from: CoreISP on February 13, 2017, 06:44:15 AM
Je hoeft niet te wachten op SMF 2.1.
SMF 2.0.14 komt binnenkort uit, die is compatible met PHP 7 en biedt volledige SSL ondersteuning.
Goed nieuws!  :)

LiroyvH

Quote from: Black Tiger on February 13, 2017, 07:23:39 AM
Quoteen biedt volledige SSL ondersteuning
Doet 2.0.13 dat nog niet dan? Ik heb hem al op SSL draaien maar ben nog geen problemen tegen gekomen.

Je kan hem op SSL laten draaien, alleen krijg je dan problemen met externe afbeeldingen.
SMF 2.0.14 heeft de reverse image proxy van 2.1 gebackport gekregen.
((U + C + I)x(10 − S)) / 20xAx1 / (1 − sin(F / 10))
President/CEO of Simple Machines - Server Manager
Please do not PM for support - anything else is usually OK.

Widedike

Quote from: Black Tiger on February 13, 2017, 06:12:27 AM
OMG, gebruiken die nog PHP 5.2 terwijl zelfs 5.3 al sinds verleden jaar end of life en end of support is? Lopen ze wel heel erg achter.
En dan in 1x up naar php 7 terwijl heel veel daar nog niet klaar voor is. Waarom gaan ze dan niet naar php 5.5 of 5.6? Die zijn wel nog up to date en daar werkt het meeste wel gewoon op, of je moet al erg oude scripts hebben.
SMF werkt in elk geval prima op de laatste nieuwe php 5.6.x versie.

Ik zou een betere host zoeken, die minimaal aankondigt als hij major php versies gaat vervangen, eentje die geen antieke onveilige php's op de server laat. Eventueel eentje met cloud support en/of meerdere php versies ter keuze aanbiedt.

Tip voor een beter host?

Widedike

Bedankt allen voor het meedenken!  :P

Early Bird

#14
Of verhuizen verstandig is weet ik nog zonet niet.
Je deelt de server met 3 andere websites dus dat is heel netjes.
Er zijn hostingbedrijven zoals Versio die meer dan 800 websites op 1 server "proppen".

Found 4 domains hosted on the same web server as *triumph3ta.nl* (83.137.198.11).

*lanegras.com*
*triumph3ta.nl*
*www.juvalenti.com*
*www.suicidaltendencies.eu*


De server waar je website en forum op draait reageert snel althans binnen 0.2 seconde.

Ik denk dat het beter is nu SMF te updaten naar 2.013 en straks, als 2.014 uitkomt, te updaten naar 2.014 want dan ben je van het probleem af.
Misschien dat iemand anders een andere tip heeft.

LiroyvH

Dat soort tools zijn behoorlijk onbetrouwbaar. :)
Mede omdat ze veelal op basis van IP werken. Je kan tientallen IP's op één server zetten, no problemo.

Of verhuizen na één domme fout van je host gerechtvaardigd is, als ze verder altijd een goede dienst hebben geleverd tenminste, is echter wel een ander verhaal. :)
((U + C + I)x(10 − S)) / 20xAx1 / (1 − sin(F / 10))
President/CEO of Simple Machines - Server Manager
Please do not PM for support - anything else is usually OK.

Black Tiger

QuoteSMF 2.0.14 heeft de reverse image proxy van 2.1 gebackport gekregen.
Ahaaa... ja er waren inderdaad problemen met externe afbeeldingen die niet in https gezet konden worden. Dat was gelukkig snel te fixen. Handig als je nauwelijks externe afbeeldingen gebruikt. :)

QuoteTip voor een beter host?
Er zijn er wel enkelen te noemen, waaronder ik zelf maar het was niet de bedoeling om reclame voor mezelf te maken.
Snelheid is geen argument voor goede host. Er zijn bedrijven die 100 mensen op een server hebben (of nog meer inderdaad) waarbij je dat niet eens merkt aan de snelheid, dus dat wil niks zeggen.
Temeer daar het net zo goed kan zijn dat als je maar met 3 of 4 andere sites op een server zit, er sprake kan zijn van een beginner, of misschien zit je wel op een VPS (hoeft niet per definitie slecht te zijn) en die hebben ook vaak minder resources (en daardoor dus minder sites) dan een dedicated server, dus snelheid geeft niet perse iets aan. Of het moet al traag zijn, da's ook niet leuk nee.

Voor een foutje verhuizen is inderdaad niet perse nodig. Maar het gaat hier om twee domme fouten waarvan eentje echt een blunder is. Allereerst al het feit dat er nog php 5.3 draait en het tweede is in 1x upgraden naar 7. Ik begin me dan toch al af te vragen hoe het met de rest van de beveiliging van de server gesteld is.
Ik had me trouwens vergist, tijd gaat sneller dan ik dacht. 5.3 was al end of support in driekwart 2014. Nog veel erger dus.
Als ze verder altijd een goede dienst hebben geleverd... nja, dat is een argument om te overwegen te blijven, maar met 2 zulke blunders zou ik als klant toch al snel gaan twijfelen aan het kennisniveau en beveiliging van de rest van de server.;)

Gelukkig hebben ze het nu snel opgelost. Als dat zo blijft (snel oplossingen bieden), en ze gaan die fouten niet nog eens maken en de rest van de server is ook voldoende beveiligd, is er geen reden om te wijzigen.
Greetings, Black Tiger

Advertisement: