News:

SMF 2.1.4 has been released! Take it for a spin! Read more.

Main Menu

Spell Check

Started by Mr.T, August 25, 2003, 06:11:33 PM

Previous topic - Next topic

Mr.T

Dette er en fin og etterlengtet funksjon, men er det noen som vet om denne kommer med norsk, svensk og dansk også?

/Thomas

Skoen

#1
Jepp, jeg misforstod. Jeff mente at det kun finnes på engelsk foreløpig, men at det sikkert blir mulig å få lagt inn stavekontroll for andre språk etterhvert.
Alf Otto 'Skoen' Fagermo
Retired Norwegian translator


Daniel Hofverberg

Skoen - Jag tror du missuppfattade Mr T:s fråga en liten aning...  ::)

Mr. T - Jag tror att Spell Check-funktionen använder en extern tjänst, som såvitt jag vet bara stödjer engelska som språk. Jag vet dock inte med säkerhet - Det är omöjligt att veta så länge som källkoden inte är offentlig, så man inte kan se vad Spell Check-funktionen anropar för någonting... Men jag tror alltså tyvärr inte att den kommer att finnas tillgänglig på vare sig svenska, norska eller danska.

Shadowc

Den kommer att finnas på många språk, den jobbar med hjälp av ASpell, lista på tillgängliga och kommande språk finns här

http://aspell.net/devel-doc/man/Supported.html#Supported

Daniel Hofverberg

Mycket riktigt - svenska bör alltså funka alldeles utmärkt.

Problemet är alltså att rättstavningen går via PHP-modulen Aspell, vilket innebär att den måste finnas installerad på servern för att rättstavningsfunktionen ska fungera. Tyvärr är det inte så jättemånga servrar som har Aspell installerat, och ingen av dem servrar jag legat på har haft Aspell...

Just därför har jag inte själv kunnat testa rättstavningsfunktionen.

Henrik Samuelsson

Hej,
Jag har pspell installerad på servern med Engelska, Svenska. Danska. Kan denna fungera med SMF???
Regards / Henrik S.

Daniel Hofverberg

Enligt vad som står i index-språkfilen, så verkar det som att det ska funka med Pspell. Så ja, det borde funka bra med Pspell och SMF.

För att ställa in språket kräver det att du ställer in rätt värden i de första raderna i språkfilen. Men om du väntar tills min officiella svenska översättning av SMF är klart, så kommer jag självklart att redan ha skrivit in rätt värden där.  :)

Shadowc

Quote from: Daniel Hofverberg on March 23, 2004, 05:51:32 PM
Enligt vad som står i index-språkfilen, så verkar det som att det ska funka med Pspell. Så ja, det borde funka bra med Pspell och SMF.

För att ställa in språket kräver det att du ställer in rätt värden i de första raderna i språkfilen. Men om du väntar tills min officiella svenska översättning av SMF är klart, så kommer jag självklart att redan ha skrivit in rätt värden där.  :)


Du kanske kan dela med dig om vad som skall stå på dessa rader då jag redan är klar med den svenska översättningen.

Daniel Hofverberg

Anledningen till att jag inte skrev det i meddelandet, är att jag själv ännu inte hunnit kolla upp det till fullo...  ;)

Advertisement: