Blir gaaaaaaalen över rättigheterna!

Started by Adamzon, December 03, 2006, 12:11:28 PM

Previous topic - Next topic

Adamzon

Hej!

Jag driver sidan www.glidarhoj.se
Vi körde tidigare med phpbb, och något enkelt portalsystem.

Idag har jag STORA problem att få rättigheterna att stämma på forumet, Vi har te.x privata underforum för medlemsgrupper osv.
Detta var aldrig något problem i phpbb men i SMF måste jag tyvärr säga att det SUGER stenhårt.
Det är en hel djungel att få rätt rättigheterna
Varför måste det vara så krångligt? Finns det inget enkelt sätt att ställa in rättigheter (te.x det system som phpbb har)

En sak till jag måste fråga om när jag ändå har er på tråden :) Medlemsgrupper? Vart när hur? har provat STAFF mod, och krånglat med ssi men jag får det inte att funka.

Någon som har lust att hjälpa mig att få rätt rättigheterna?
mvh: Adam

Daniel Hofverberg

Rättigheter borde inte vara särskilt svårt att få rätt, bara man tänker sig för - jag har aldrig haft några problem med det. Gå bara in på respektive medlemsgrupp, och kryssa för där exakt vad de får resp. inte får göra. Gör sen samma sak med oregistrerade gäster. För att ändra så att bara vissa medlemsgrupper kommer åt en viss tavla kan du göra på två sätt: Antingen anger du vilken/vilka dessa medlemsgrupper är under "Tillåtna grupper" vid registrering/redigering av tavlan, eller också aktiverar du "Aktivera avancerade per-tavla-rättigheter" under "Ändra rättigheter"/Inställningar - då kan du ange egna rättigheter för varje enskild tavla.

Jag kan gärna hjälpa dig närmare, om du ändå inte lyckas. Tala då bara om för mig vilka som ska komma åt att göra vad, så hjälper jag dig med vad du ska välja.

Medlemsgrupper skapar du under "Medlemsgrupper" i vänstermenyn, och därefter "Skapa ny medlemsgrupp". Du kan också ändra någon av de befintliga grupperna, genom att klicka "Ändra" vid någon av dessa.

Adamzon

Tack för ditt svar, Tror jag har fått någolunda koll på det nu

/Adam

Advertisement: