News:

Bored?  Looking to kill some time?  Want to chat with other SMF users?  Join us in IRC chat or Discord

Main Menu

Upgrade database

Started by Boxerforum, April 18, 2009, 05:05:23 PM

Previous topic - Next topic

Boxerforum

Hoi,

Tijdens het bewerken van een smiley krijg ik de volgende foutmelding:



Het forum draait op SMF 1.1.8, de SQL database wordt bij de settings versie 1.1.2 aangegeven.

Hoe kan ik de SQL database upgraden naar 1.1.8 of mag ik de versie aanduiding in de settings in de SQL database wijzigen in 1.1.8?

Groetjes,
Ed

LiroyvH

Er staat in je forum map een upgrade_1-1.sql of zo iets.

Daar moet je deze code in zoeken:
Quote
ALTER TABLE {$db_prefix}smileys
ORDER BY LENGTH(code) DESC;

En dat vervang je voor:
Quote
ALTER TABLE {$db_prefix}smileys
ORDER BY code DESC;

Dan gewoon nog een keer proberen en het zal werken ;)


- Liroy
((U + C + I)x(10 − S)) / 20xAx1 / (1 − sin(F / 10))
President/CEO of Simple Machines - Server Manager
Please do not PM for support - anything else is usually OK.

Boxerforum

Hoi Liroy,

Kan jij mij zeggen waar het bestandje upgrade_1-1.sql zou moeten staan ?

Groet,
Ed

EdwinK

Als het goed is, staat die in de root van je forum.
|| foto-site ||

Boxerforum

Hoi Edwin en Leroy,

Ik heb op een paar CPanels bij een aantal forums gezocht naar het bestandje upgrade_1-1.sql  of iets dat hier op lijkt, maar bij geen enkel forum is dit bestand te vinden.

Weten jullie een oplossing ?

Ed

LiroyvH

Er zal toch echt een .sql bestand moeten staan in de hoofdmap van je forum, waar ook de upgrade.php staat. Anders kan ie ook die foutmelding niet geven :P

Anders even overnieuw de updates overnieuw downloaden en uploaden...
((U + C + I)x(10 − S)) / 20xAx1 / (1 − sin(F / 10))
President/CEO of Simple Machines - Server Manager
Please do not PM for support - anything else is usually OK.

Boxerforum

#6
Hoi Liroy,

Bij een drietal forums wijkt de in de SQL database af t.o.v. de softwareversie die er wordt gebruikt. Bij twee forums geeft de SQL database SMF 1.1.1 aan en bij één forum wordt SMF 1.1.2 aangegeven.
Deze drie forums zijn in het verleden door iemand anders gehost.
Ik heb een paar maanden geleden een aantal nieuwe SMF 1.1.6 forums geïnstalleerd en deze geupgrade naar 1.1.7 en later naar 1.1.8.

Ook bij deze nieuwe forums zie ik géén .sql bestand  en ook géén upgrade.php staan.
Alle databases draaien op een CPanel, zou het ontbreken van de bestanden met het CPanel te maken kunnen hebben ?

Ik heb net even een test gedaan een een nieuw forum geïnstalleerd met de SMF 1.1.2 software. Daarna stap voor stap alle updates gedraaid tot het forum de versie 1.1.8 had.
Ook bij dit testforum zie ik in de forummap géén upgrade.php of .sql bestand staan en ook bij dit testforum wordt, ondanks de updates in de SQL database aangegeven dat de softwareversie 1.1.2 is.

Groet,
Ed

LiroyvH

Nee ligt niet aan cPanel.

Sorry, maar dan heb je ze zelf verwijdert of ze zijn nooit goed geupload. (Nooit database bijgewerkt dus :-X)
Check inhoud van het SMF 1.1.8 upgrade pakket:
http://download.simplemachines.org/index.php?thanks;filename=smf_1-1-8_upgrade.tar.gz
En dan die van het update pakket:
http://download.simplemachines.org/index.php?thanks;filename=smf_1-1-8_update.tar.gz

Staan toch echt 2 .sql bestanden in :P (Behalve bij de kleine update van 1.1.7 -> 1.1.8, daar staat er 1)
Als de SQL versie afwijkt van de geinstalleerde versie, dan houdt dat in dat de persoon die het toen aan het onderhouden was alleen de update bestanden erop heeft geknald maar nooit de update scripts heeft uitgevoerd. Slaat volkomen nergens op en is niet bepaald wenselijk.

Ik zou dus even dat upgrade pakket downloaden, uploaden en dan de upgrader uitvoeren... :)
Maar euhm... dan snap ik eigenlijk nog steeds niet waarom het .sql bestand nu zou ontbreken.
Je probeert een update te draaien die instructies voor de uit te voeren query's krijgt van dat .sql bestand, vandaar dat het aanpassen van dat bestand dat probleem met die smileys verhelpt. Daar breek ik m'n nek even over :P
Of ik moet iets gigantisch over het hoofd zien, maar die error die je krijgt heeft echt wat te maken met de inhoud van dat bestand :-|


- Liroy
((U + C + I)x(10 − S)) / 20xAx1 / (1 − sin(F / 10))
President/CEO of Simple Machines - Server Manager
Please do not PM for support - anything else is usually OK.

Boxerforum

Hoi Liroy,

Bij het SMF 1.1.2 forum dat ik heb geïnstalleerd heb ik géén enkel bestand verwijderd.
De updates heb ik via het beheerscherm binnengehaald:


Worden er, als je op deze manier je forum update dan géén update scripts uitgevoerd??

Inmiddels heb ik op het 1.1.2. testforum via de webinstall.php het forum geupdate naar SMF 1.1.8 en de SQL database is nu wel bijgewerkt.
Maar ook na een update via de webinstall.php zie ik in de root van het forum niet de .sql bestanden staan.

Ik heb even een beeldschermprintje gemaakt van de inhoud van de forummap:




Het testforum en de datebase zijn nu beiden geupgrade naar SMF 1.1.8, maar ik blijf het vreemd vinden dat als er via een update-aankondiging in het beheersgebied een update wordt gedraaid, niet alles geupdate wordt.
Of doe ik iets fout? lijkt me niet want het enige wat je hoeft te doen is het klikken op een linkje in deze aankondiging  ;)

Nog één vraagje, mogen deze backups na de updates wel worden verwijderd?


Groet,
Ed

LiroyvH

Aha, via de webinstaller/package manager.
Dat gebruik ik nooit. De beste manier waarvan ik zeker weet dat er 0,0 niets fout gaat is door het handmatig te doen :)
Voorkomt problemen.

Het lijkt me eigenlijk wel de bedoeling dat de database geupdate wordt, en als jij die foutmelding krijgt lijkt het me ook dat ie het probeerde, maar ik heb totaal geen kaas gegeten van de webinstaller, nooit gebruikt en ook niet echt van plan :P

Voor zover ik wel weet moet je die bestanden gewoon kunnen verwijderen omdat ze na de upgrade niet bepaald nog een functie hebben.
((U + C + I)x(10 − S)) / 20xAx1 / (1 − sin(F / 10))
President/CEO of Simple Machines - Server Manager
Please do not PM for support - anything else is usually OK.

Boxerforum

Hoi Liroy,

Bedankt voor je antwoord, ik weet nu dat ik met een gerust hart die backups kan verwijderen.

Maar wat ik nog niet begrijp (noem mij blond  :) ) is dat als je via dit scherm:

een update binnenhaalt de database niet wordt geupdate, misschien kan iemand mij uitleggen waarom dit niet gebeurt want dit scherm wekt wel de indruk dat alles automatisch wordt geupdate en dit blijkt dus niet zo te zijn.

Groet,
Ed

Boxerforum

HELP !!

Ik heb vanavond een SMF 1.1.8 forum (database staat geeft 1.1.6 aan) via de webinstall.php getracht opnieuw te upgraden naar 1.1.8.
Tijdens het upgraden kreeg ik een foutmelding: ALTER TABLE {$db_prefix}smileys
ORDER BY LENGTH(code) DESC;

Het forum was hierna niet meer benaderbaar. Met behulp van de repairsettings.php heb ik het forum weer werkend gekregen, vervolgens heb ik handmatig de updates 1.1.7 en 1.1.8 via de Package Manager verwijderd.

Daarna weer via de webinstall.php het forum geupgrade naar SMF 1.1.8, tot mijn grote verbazing geeft het forum nu aan dat versie 1.1.7 is geïnstalleerd en de database staat nog op SMF 1.1.6.

Hoe los ik dit op ?

Groetjes,
Ed

LiroyvH

Helaas heb ik hier echt weinig verstand van, ik gebruik die scripts niet, doe het handmatig.

Ik raad je echt aan om gewoon het SMF 1.1.8 upgrade pakket te downloaden, dat te uploaden naar je forum en de upgrade.php uitvoeren. Dan weet je zeker dat het goed gedaan is...

Als je hulp nodig hebt mag je me een PM sturen.


- Liroy
((U + C + I)x(10 − S)) / 20xAx1 / (1 − sin(F / 10))
President/CEO of Simple Machines - Server Manager
Please do not PM for support - anything else is usually OK.

Herman's Mixen

#13
download de patch http://www.simplemachines.org/community/index.php?topic=290608.0
en voor het handmatig door door te kijken naar de *.mod of *.xml files ;)

dus in jouw geval gaat het om deze bestanden die je moet bekijken smf_1.17_to_1.1.8_patch.mod en smf_1.18_can_fail.xml
Met vriendelijke groet, The Burglar!

 House Mixes | Mixcloud | Any Intelligent fool can make things bigger, more complex, and more violent.
It takes a touch of genius - and a lot of courage - to move in the opposite direction. - Albert Einstein

Former Godfather of our dutch community ;)

Boxerforum


LiroyvH

((U + C + I)x(10 − S)) / 20xAx1 / (1 − sin(F / 10))
President/CEO of Simple Machines - Server Manager
Please do not PM for support - anything else is usually OK.

Boxerforum

Liroy, het is gelukt bedankt voor de hulp  ;)

Even voor de duidelijkheid, als je dus via de aanduiding die verschijnt als er een update staat in het beheerscherm een update draait dan wordt de database niet geupgrade. Na een update moet je dus even zoeken of er ook een database-upgrade beschikbaar is. Heb ik het zo goed?

LiroyvH

Als je een upgrade uitvoert maar je database versie geeft aan dat die niet geupgrade is dan is handmatig waarschijnlijk een goede optie. Waarom je database niet mee geupdate wordt (toch?) zou ik zo 1, 2, 3 niet weten.

Opmerking:
Ik merkte dat ik fout gelezen heb in je eerste post, dat realiseer ik me nu pas.
Je was niet bezig met een upgrade van je forum met die foutmelding, dus je had volkomen gelijk dat dat .sql upgrade bestand wel eens niet aanwezig had kunnen zijn.

De oplossing hiervoor was de oplossing die ik je per PM stuurde:

In het bestandje "/Sources/ManageSmileys.php" moet je dit zoeken:


         // Sort all smiley codes for more accurate parsing (longest code first).
         db_query("
            ALTER TABLE {$db_prefix}smileys
            ORDER BY LENGTH(code) DESC", __FILE__, __LINE__);


En dat vervang je met de volgende code:


         // Sort all smiley codes for more accurate parsing (longest code first).
         db_query("
            ALTER TABLE {$db_prefix}smileys
            ORDER BY code DESC", __FILE__, __LINE__);


Voor het geval deze vraag hier in de toekomst wordt gesteld nog even hier toegevoegd :)
Excuses dus voor het eerst fout begrijpen, al is als resultaat het probleem wel opgelost en je database netjes bijgewerkt :P


- Liroy
((U + C + I)x(10 − S)) / 20xAx1 / (1 − sin(F / 10))
President/CEO of Simple Machines - Server Manager
Please do not PM for support - anything else is usually OK.

Herman's Mixen

Deze fout zit er echter al heeeeeel lang in snap al überhaupt niet waarom dit niet wordt geupdated in de upgrade packages zal een hoop topics gaan schelen in de toekomst ;)
Met vriendelijke groet, The Burglar!

 House Mixes | Mixcloud | Any Intelligent fool can make things bigger, more complex, and more violent.
It takes a touch of genius - and a lot of courage - to move in the opposite direction. - Albert Einstein

Former Godfather of our dutch community ;)

LiroyvH

Quote from: The Burglar! on June 08, 2009, 04:50:04 AM
Deze fout zit er echter al heeeeeel lang in snap al überhaupt niet waarom dit niet wordt geupdated in de upgrade packages zal een hoop topics gaan schelen in de toekomst ;)

Amen, dat heb ik ook nooit begrepen.
((U + C + I)x(10 − S)) / 20xAx1 / (1 − sin(F / 10))
President/CEO of Simple Machines - Server Manager
Please do not PM for support - anything else is usually OK.

Advertisement: