2.0 RC2 installerat men problem med svenska språket

Started by babydoc, November 23, 2009, 10:00:59 AM

Previous topic - Next topic

babydoc

Har installerat 2.0 RC2, använde databas från 1.1.10
Installerade svenska språkpaketet inifrån admin panel
Nu ser jag inga knappar på forumet, kan inte göra någonting
Temat är default


babydoc

Det problemet fick jag första gången
Jag har nog installerat SMF 10 ggr

Vilket paket ska man ladda ned? Genom Admin panelen eller direkt från SMF, .zip-filen?

Det felet jag har nu är att alla buttons i default theme inte existerar och jag kan inte göra något alls

babydoc


Akyhne

Jeg vil lige teste om den officielle fil er uden fejl. Hvis den ikke er, smider jeg lige en funktionel svensk RC2 sprogpakke her.

babydoc

Nu installerade jag bägge de svenska .zip filerna som finns på SMFs downloadsida
Trycker F5, samma fel: inga buttons
Loggar ut då har jag engelska buttons och allt är ok men när jag loggar in så är alla svenska tecken fubar och alla buttons är borta :(

Edit: rensade alla cookies men problemet kvarstår
Har även editerat den svenska indexfilen enlig din post

babydoc

En sak till..........
Footern med SMF copyright etc längst ned på sidan är borta och jag får detta meddelandet:

"Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.
Not sure why this message is appearing? Take a look at some common causes."

Akyhne

Quote from: babydoc on November 23, 2009, 10:11:47 AM
Hmm, jag har inte UTF-8
Jag har bara "vanliga"
Det er de samme tekster i begge sprogpakker


Quote from: babydoc on November 23, 2009, 10:18:06 AM
Nu installerade jag bägge de svenska .zip filerna som finns på SMFs downloadsida
Trycker F5, samma fel: inga buttons
Loggar ut då har jag engelska buttons och allt är ok men när jag loggar in så är alla svenska tecken fubar och alla buttons är borta :(
Bruger du standardtemaet?

Quote from: babydoc on November 23, 2009, 10:00:59 AM
Har installerat 2.0 RC2, använde databas från 1.1.10
Hvordan har du installeret RC2? Hvilken version er du på nu?


Jeg har lige prøvet den svenske sprogpakke, uden problemer.

babydoc

Japp, standardtema
Laddade ned 2.0 RC2 från http://download.simplemachines.org/

Installerade normalt och angav en existerande databas som jag hade till 1.1.10
Allt fungerade perfekt tills jag bytte språk

Akyhne

Jeg forstår ikke lige helt hvordan du har brugt en 1.1.10 database. Du kan ikke bare installere SMF2 og derefter pege softwaren til at bruge en anden database. Opgraderingen foretager en del ændringer i databasen fra SMF 1.1.x til SMF 2.x

babydoc

Första gången tog jag upgrade från 1.1.10 till 2.0 RC2
Sedan fick jag det problemet med svenska språket, klarade inte av att fixa det så jag tog clean install

Sedan när den frågade efter databas så pekade jag på den som jag använt till 1.1.10 som sedan var uppgraderat till 2.0 RC2

Akyhne

Hvis du vil starte på en frisk med RC2, kan du prøve denne guide:

Quote from: Motoko-chan on November 13, 2009, 10:31:33 AM
Quote from: LexArma on November 13, 2009, 05:45:45 AM
Don't try it that way, just get the large upgrade and use it to _replace_ all files, and run the upgrade.php

If you want to start with all new files, do the following:


  • Make a full backup including both database and files
  • Delete all files except any attachments uploaded, and the Settings.php file.
  • Upload the contents of the install package, taking care to not overwrite Settings.php. Do not upload the install.php file or the .sql files from this package.
  • Grab the upgrade.php and .sql files from the upgrade package, and upload them to the main SMF directory.
  • Browse to upgrade.php to complete the upgrade.
  • Make sure that the upgrade.php file and .sql files have been deleted.

babydoc


babydoc

Its fubar
Is there a way to install a CLEAN 2.0 RC2 and install swedish language pack to it and then import a DB ?

Akyhne


babydoc

Footern försvann
Alla knapparna försvann
Allt var ok  tills jag installerade svenska language pack

Nu installerar jag en clean install, får väl acceptera att jag förlorar all data :(

babydoc

Förresten varför kan man inte importera en DB, det kan man ju med andra forum?

Akyhne

Den normale metode er at opgradere. Det kræver at du har et eksisterende, kørende SMF forum. Hvis det er en version 1.1.x, skal du bruge opgraderingen. Bruger du SMF2.xx, skal du bruge opdateringen.

Hvis dit forum fungerer fint med engelsk men ikke med svensk, kan du forsøge lige så mange gange du vil, men vil ikke få det til at fungere. Så må der være en anden fejl et sted.

I princippet kan du godt importere databasen, det kræver blot du følger den guide jeg linkede til.

I øvrigt: Upgrading SMF

babydoc


babydoc

This is getting weird
Installed a clean install with a virgin DB
Installed swedish language through the admin panel
Choose default language as swedish
Forum goes fubar, buttons etc missing
Footer disapears

Akyhne

Som jeg siger, kan du blive ved, og opnå samme fejl. Der må være noget med den svenske pakke. Har du prøvet med norsk eller dansk?

babydoc

Jo men jag tog en ny FULL install med en NY DB
Trodde inte jag skulle få fel då
Är jag den ende som använder svenska språkpaketet?!

Akyhne

Sprogpakker bliver oversat løbende af vores oversættere. Hver 24. time, er den nyeste version af hver sprog tilgængelig. Hvis en oversætter begår en fejl og det ikke bliver opdaget, vil det gå ud over de folk der installerer pakken.

Har du prøvet med andre sprog? Hvordan installerer du den svenske sprogpakke?

babydoc

Installerade genom SMF-forumet men nu tänker jag testa manuellt med FTP
Har inte provat annat språk...

babydoc

Det värsta är att jag är noob :)
Efter att forumet "crachar" så måste jag installera om allting för jag kommer inte in i cpanel, alla buttons är borta etc :(

Akyhne

Jeg skal snart på arbejde, men ellers kan du sende mig FTP/MySql/Admin adgang, så kan jeg kigge på det. En anden mulighed er at du emailer mig din database. Så skal jeg blot have et login til databasen der fungerer. Jeg vil så prøve at installere databasen.

For en sikkerheds skyld, så er her den nyeste version af svensk som ikke er tilgængelig endnu (den der passer til SMF2!):

babydoc

Tack!
Jag försöker lite till
Klarar jag inte av det så får du kontouppgifterna

babydoc

Har installerat 2.0 nu
Allt fungerar och jag har svenska språket
Har ändrat theme till Anecdota och alla buttons är på svenska jiipii!
Tack för all hjälp Akyhne! Du hav varite meget hjälpsam!

Jag undrar en sak förresten......
Vad gör jag om forumet crachar? HAr haft SMF forum länge men det har aldrig crachat! :) men om det crachar?

Tex så installerade jag en mod, TinyPortal tror jag den hette på SMF 2.0 RC2 och forumet slutade att fungera trots att det står att TinyPortal ska fungera med 2.0! så jag installerade om allt igen.....
Hur gör man innan man installerar en mod?
Ska man ta backup på DB och bakucp på alla filerna i forumet?
Sedan köra en large upgrade?

Akyhne

Sorry, crachar er ikke et ord jeg kender.

QuoteMod Name: TinyPortal
Created By: Bloc 
Type: Portals 
First Created: 10 February 2005, 18:54:12 PM
Last Modified: 06 July 2009, 16:55:32 PM
Latest Version: 1.0 beta 4
Compatible With: 1.0, 1.0.1, 1.1.8, 1.1.9
Total Downloads: 6409
Package ID: bloc:tinyportal
Notifications: Notify me of updates.
Tinyportal kan altså ikke fungere med SMF 2, og burde ikke kunne installeres.

Hvis installationen af en modificering mislykkes, er det som regel let at afinstallere den igen. Hvis det mislykkes, kan man altid afinstallere modificeringen manuelt.
Og ja, som udgangspunkt er det altid en god ide at tage backup.

babydoc

Sorry det var :
QuoteezPortal

Portal and Webpage system for SMF.
Author: vbgamer45
Submitted On: October 12, 2008, 10:27:49 PM
Last Updated: November 11, 2009, 08:03:34 PM
Total Downloads: 11028
SMF Versions: 1.1.6, 1.1.7, 1.1.8, 1.1.9, 1.1.10, 2.0 Beta 4, 2.0 RC1, 2.0 RC1-1, 2.0 RC1.2, 2.0 RC2


Det jag menade var att när forumet totalhavererar och man får en error typ : wrong bla bla on line 629 xxxxx.php och man kan inte komma åt sin sida.
Kan man avinstallera en mod genom FTP?

Akyhne

Ja, du kan fjerne koden som modificeringen foretager. Brug linket "Manual Install Instructions for SMF" på siden http://custom.simplemachines.org/mods/index.php?mod=1461

Læs også Manual Installation of Mods

Du bør dog kontake personen der har lavet exportal. Det er sikkert en simpel lille fejl der ødelægger dit forum: http://www.simplemachines.org/community/index.php?topic=271882.0

Advertisement: