Redigera footer

Started by pasargad, May 24, 2005, 04:59:50 PM

Previous topic - Next topic

pasargad

Hej,

Skulle gärna ändra lite i footer delen då jag vill lägga till ny text. Var gör jag detta? Jag kommer självklart behålla alla copyright-texter men vill även lägga in extra text.

Daniel Hofverberg

Det finns två sätt att göra det på. Det första är att du lägger till den extra texten i temat, där du vill att den ska vara. Öppna filen index.template.php under /Themes, och hitta åt function template_main_below() - där finns denna text som visar copyright-texten:


<td valign="middle" align="center" style="white-space: nowrap;">
', theme_copyright(), '
</td>


Någonstans i samband med det går det bra att lägga till egen text. Nackdelen med det är att du måste göra samma ändring i alla teman, om du använder mer än ett. Med den metoden gäller denna ändring för alla användare som har det temat, oavsett språk.

Det andra sättet är att lägga till extra text till copyright-strängen i språkpaketen. Den heter $txt['copyright'], och finns mot slutet i index.swedish.php om du använder svenska språkpaketet (samt index.english.php för engelska. o.s.v.). Du kan i så fall lägga till den extra texten efter hela copyright-strängen. Då kommer din nya text att visas oavsett tema, men istället måste du göra ändringen för alla språkpaket du har installerat (om du har mer än ett).

Den förstnämnda metoden är förmodligen den rekommenderade, om du nu inte har speciella skäl som gör att du måste ändra i språkfilerna (exempelvis om du vill att den extra texten ska ändras beroende på vilket språk användaren har valt).

Advertisement: