News:

Bored?  Looking to kill some time?  Want to chat with other SMF users?  Join us in IRC chat or Discord

Main Menu

Tips: Hoe zoekmachine-vriendelijk SMF forum maken?

Started by PatrickForum, March 18, 2011, 09:47:51 AM

Previous topic - Next topic

PatrickForum

Wat heb ik allemaal gedaan om mijn forum zoekmachine-vriendelijk te maken?

1. Ik heb een mod geïnstalleerd om de URL's van mijn SMF forum zoekmachine-vriendelijk en beschrijvend te maken.

2. Ik heb mijn SMF forum aangemeld bij Google Webmastertools om inzicht te krijgen hoe Google mijn site doorzoekt en op de hoogte te blijven van eventuele crawlfouten.

3. Met de gegevens uit Google Webmastertools ben ik tot de ontdekking gekomen dat er meerdere URL's leiden naar dezelfde pagina's op mijn forum. Dit veroorzaakt duplicate content. Nou heb ik met behulp van de tip over "robot.txt" in dit artikel over de zoekmachine optimalisatie van je SMF forum een robot.txt bestand aangemaakt met de kladblok functie op mijn PC. Vervolgens heb ik daarin onder andere de variabelen gezet zoals hieronder aangegeven:

User-agent: *
Disallow: /help
Disallow: /register
Disallow: /?action
Disallow: /msg
Disallow: /login
Disallow: /sort=
Disallow: /?wap2
Disallow: /stats
Allow: /

Bovenstaande directory's zijn in mijn optiek mappen die Google niet hoeft te indexeren, waardoor zoveel mogelijk SEO-waarde op je SMF forum behouden blijft en tevens geen duplicate URL's kunnen worden gegenereerd. Iemand eens/oneens?

4. Ik heb een canonical html code gebruikt om aan te geven dat de URL van mijn forum zonder de letters WWW als voorkeursdomein moet worden gezien. Hiermee maak je je forum alleen toegankelijk via WWW.jouwforum.nl óf zonder WWW. Hiermee ziet Google enkel één pagina, zodat dit niet tot verwarring kan leiden bij Google of bij bezoekers. Ook behoud je de SEO-waarde van je forum optimaal.

5. Ik heb een sitemap toegevoegd (sitemap.xml) en naar Google verzonden via Google webmastertools

6. Ik heb content op de homepage van mijn forum geplaatst, tekst op de homepage dus (met zoekwoorden).

7. Ik heb met behulp van de Forum Name In Browser Title- mod de titel van mijn SMF forum in de <title> weten te krijgen

8. De banners op mijn forum "ge-nofollowed" zodat er geen pagerank wegvloeit

9. De links in de footer (xhtml, rss en wap) van een no-follow tag voorzien; deze pagina's hoeven niet vindbaar te zijn in Google voor mijn bezoekers.

Wat zou ik nog moeten doen om mijn SMF forum SEO-vriendelijk te maken?

1. De description en keyword tag aanpassen. (iedere pagina)

2. De zoekmachine optimalisatie starters gids van Google doorlezen voor handige SEO tips
(en de trucs toepassen)

3. Social media buttons toevoegen aan mijn SMF forum, zoals een Facebook Like button en Twitter Retweet knop en Addthis knop

Overige niet-SEO zaken die ik heb gedaan

1. Een modificatie geïnstalleerd om advertentie banners op mijn SMF te kunnen vertonen om geld te verdienen

2. Google Analytics toegevoegd

3. Om backlinks gevraagd van de forumleden

4. De YouTube mod toegevoegd om makkelijk YouTube video's op mijn SMF forum te plaatsen

5. De current signature mod geinstalleerd, zodat forumleden in hun instellingen al kunnen bekijken hoe hun signature (handtekening) er uit komt te zien

6. Een "neem contact op met de webmaster" -link toegevoegd in de footer


Updates:

De Pretty URLs Mod kan in sommige gevallen voor problemen zorgen bij het inloggen en posten. Wees hiervan bewust.

Op het Google Webmaster Kanaal (op YouTube) vind je veel handige tips op het gebied van zoekmachine optimalisatie.

Om /index.php te redirecten naar de root en non-www naar www te redirecten is de onderstaande code degene die correct werkt.
Als je de 404 pagina's (foutpagina's) ook allemaal naar de root wilt sturen (redirecten) dan gebruik je de ErrorDocument code (zie hieronder)


---

RewriteEngine On
RewriteCond %{HTTP_HOST} ^geldverdienenopinternetforum.nl
RewriteRule (.*) http://www.geldverdienenopinternetforum.nl/$1 [R=301,L]

Options +FollowSymlinks
RewriteEngine on

RewriteRule ^index.ph$ / [R]
RewriteCond %{QUERY_STRING} !(.+)
RewriteRule ^index.php$ /? [R]
RewriteCond %{QUERY_STRING} \/index
RewriteRule ^index.php$ /? [R]

ErrorDocument 404 http://www.geldverdienenopinternetforum.nl/

---

Robert.

Ik verplaats dit even voor je naar het sub-board. :)

LiroyvH

((U + C + I)x(10 − S)) / 20xAx1 / (1 − sin(F / 10))
President/CEO of Simple Machines - Server Manager
Please do not PM for support - anything else is usually OK.

James--

Tip: sluit de directory /recent/ uit met robots.txt. Googlebot kan hier standaard toegang toe krijgen wat ervoor zorgt dat er een duplicate content probleem ontstaat en de nieuwe topics zelfs helemaal niet meer worden geindexeerd. Dit komt de indexatie van je forum echt niet ten goede. Dus /recent/ uitsluiten in robots.txt!

Verder even je forum aanmelden bij de Google webmaster hulpprogramma's en aan de slag gaan met de sectie "URL parameters".
Ook dit is erg belangrijk om duplicate content te voorkomen! Geef Googlebot de instructies om bepaalde dubbele URL's te mijden.

Advertisement: