News:

Want to get involved in developing SMF, then why not lend a hand on our github!

Main Menu

Svenska och engelska forum

Started by payam30, August 22, 2011, 09:00:42 AM

Previous topic - Next topic

payam30

Hej,
Nu ska jag göra en forum för engelsk och svensk talande användare.  Alla användare ska kunna skriva på båda forum. jag tänkte först att ha två forum med samma databas men det verkade onösigt när jag fick höra att man kan använda [Language Drop Down] och switcha till svenska forumet.
min fråga är
1) Hur konfigurera denna mod? och hur skapar jag en knapp eller meny som användaren kan använda för att switcha språket.

2) Jag vill skapa en main sida innan forumet. på main sidan ska det stå en vit bakgrund med två label /frame. och i laberna ska det stå De nyaste och mest populära diskussioner. som på den här sidan http://majidonline.com/ [nofollow]  Hur gör jag det? Jag skulle uppskatta om jag kunde få hjälp så fort som möjligt.



Använder nyaste versionen på SMF

Akyhne

Det er lidt besværligt. For det første kan registreringen kun vises på et sprog. Det vil sige du er nødt til at anvende engelsk som hovedsprog. Forummets default sprog er også nødt til at være på engelsk, ellers fatter de engelske gæster ikke noget.

Du installerer SMF 2, derefter kan du i admin centeret søge på sprog og søge efter svensk. Derefter kan du installere det.

Derudover skal du have installeret en modifikation der kan skifte sprog. Den finder man under modificeringer på simplemachines.org.

Der findes forskellige måder at lave en forside på. Den bedste ville være at installere en portal modifikation.

Jeg vil i øvrigt anbefale du anvender UTF-8 til dit forum.

Daniel Hofverberg

Quote from: Akyhne on August 22, 2011, 11:08:23 AM
Det er lidt besværligt. For det første kan registreringen kun vises på et sprog. Det vil sige du er nødt til at anvende engelsk som hovedsprog.
Nja, såvitt jag förstår ska väl Language Drop Down-moden göra att även registreringen och alla sidor för gäster och andra ska kunna visas på valt språk.

För övrigt behöver man heller inte använda en sådan mod, utan det går också bra att manuellt lägga till två länkar till svenskt respektive engelskt språk i mallfilerna, där man helt enkelt länkar till:

?language=english
respektive
?language=swedish

i slutet av den vanliga URLn till forumet.

Då både svenska och engelska använder samma teckentabell och fungerar utmärkt med ISO-8859-1, så ser jag för övrigt inga större fördelar med att nyttja UTF-8 om man inte också har sidor på fler än dessa två språk.

Quote from: payam30 on August 22, 2011, 09:00:42 AM
2) Jag vill skapa en main sida innan forumet. på main sidan ska det stå en vit bakgrund med två label /frame. och i laberna ska det stå De nyaste och mest populära diskussioner. som på den här sidan http://majidonline.com/  Hur gör jag det? Jag skulle uppskatta om jag kunde få hjälp så fort som möjligt.
Om det bara handlar om en eller flera sådana infogade ramar i en i övrigt mer eller mindre statisk sida, så kan portaler (som Akyhne föreslog) tänkas vara overkill. Då borde det duga att använda sig av SSI.php, och infoga någon av de relevanta delarna från exemplen.

Akyhne

UTF-8 bliver formentlig standard i kommende versioner af SMF. I øvrigt fylder en UTF-8 db mindre.
Simple Machines anbefaler også at hvis man anvender et forum med flere sprog at anvende UTF-8.

Advertisement: