Dansk oversættelse driller

Started by boldt, August 30, 2012, 08:06:42 AM

Previous topic - Next topic

boldt

min side ingeniordebat.dk er blevet opdateret med nyeste version af SMF og TP.
Der er dog een lille ting som driller:
Til højre for en blok-kategori står der for eksempel:
QuoteNyeste indlæg by Mikael Boldt i Sv: Det er store opgrade...
Men det korrekte er:
QuoteNyeste indlæg af Mikael Boldt i Sv: Det er store opgrade...

kan du se forskellen? ("by" er engelsk og skal erstattes med "af")

Hvad skal jeg gøre?

my page [url = http://ingeniordebat.dk] ingeniordebat.dk [/url] has been updated with the latest version of SMF and TP.
However, there is one little thing that teases:
To the right of a block-category is for example:
QuoteNyeste indlæg by Mikael Boldt i Sv: Det er store opgrade...
But correct danish is:
QuoteNyeste indlæg af Mikael Boldt i Sv: Det er store opgrade...

Can you see the difference? ("by" is English and should be replaced with "af")

what to do?


Akyhne

Har du opdateret dit forum til de seneste oversættelser? Det er i hvertfald tre år siden den tekststreng blev oversat.
En anden mulighed er at du har en modificering installeret, der overskriver $txt['by']

boldt

Jeg har opdateret hele mit forum i sidste weekend, dvs. SMF TP og den danske oversættelses-fil (utf-8)

Du har nok ret i at det er en modificering som overskriver $txt['by']
men den eneste logiske jeg kan se må så være TinyPortal eller Aeva ~ Auto-Embed Video & Audio - men deres sprogfiler hedder noget i retning af $txt['tp-by'] eller $txt['aeva-by']

Desværre kan man ikke se på det færdige resultat hvilken sprogfil der bruges.
jeg vil scanne de danske sprogfiler og sammenligne med de engelske for at se om noget er glemt.

boldt

Jeg fandt en umotiveret txt['by'] i TPShout.english-utf8.php som jeg fjernede - men det hjalp ikke.

Nu har jeg trukket i "nødbremsen" og overskrevet alle txt['by'] i default tema med af så nu ser det pænt ud på hjemmesiden, men programmerings-mæssigt er det noget sjusk.

Jeg kan se af mine noter fra dengang jeg oprettede ingeniordebat.dk i 2007, at jeg havde nøjagtigt de samme problemer dengang.

I øvrigt var der ingen TPShout.danish-utf8.php så jeg lavede en ved at kopiere english, oversætte linier, og gem som, og uploade men det lykkedes heller ikke. Filen påstås at indeholde syntaxfejl, så det opgav jeg - i øvrigt ar det forbudt at råbe i mit forum.

Akyhne

Det *kan* have været forummets cache der har drillet.

Jeg ved du havde fejl for nogle år tilbage, med græske bogstaver m.m., men den gang ville du ikke lytte til hvordan du skulle løse det. Om du har haft andre problemer fordi du er gået egne veje, kan godt tænkes. Det kan have været et serverproblem, men også at oversættelsen ikke har været helt færdig. Da jeg startede på oversættelsen, var det i hvertfald en gang makværk af værste kvalitet.

Det er egentlig nemt nok at checke din fil for syntaksfejl. Du kan åbne den i Notepad++, som viser forkerte farver hvor der er syntaksfejl. Du mangler sikkert blot et ' eller du har sat et for meget ind et eller andet sted. Husk også at gemme filen i UTF-8 format, det kræver en editor der kan gemme i det format.
Husk også at benytte æ,ø & å og ikke HTML entities for disse.
Husk også at benytte HTML entities for specialtegn som sammesætningen af og (&) der (som udgangspunkt) skal erstattes med &

Hvordan du forhindrer folk i at råbe i dit forum, har jeg intet forslag til...

boldt

1)Hvilken chache? hvordan tømmes den?

2) jeg bruger notepad++ til min rettelser etc.
Jeg har tjekket og dobbelt tjekket alt omkring æøå og ' " ; osv.
faktisk tog jeg kopi af den engelske sprogfil og skrev kun i mellem '
og alt var i den skønneste farve orden.

3) Jeg ved godt jeg lavede mine egne løsninger tilbage i 2007, og det er også derfor at jeg nu har lavet en omfattende opdatering til SMF 2.0 og TP 1.0, og jeg er heller ikke glad for at bryde ind koderne - men min tålmodighed er nu ved at være slidt op, fordi jeg har nu brugt 7 hele dage på opdatering og tilpasning.

4) Mine problemer med græske-bogstaver var/er mere kompliceret end som så, og har ikke noget med utf8 sprogfilerne at gøre, men med opsætningen af databasen som skal ændres uden at ødelægge alt for meget.

5) Shoutbox på dansk råbe-kasse. jeg har ikke aktiveret den, så den oversættelse jeg lavede var egentlig irrelevant for mig, men jeg ville gerne tilbyde den til andre hvis jeg ellers kunne få den til at virke.

Akyhne

1) Admin -> Forumvedligeholdelse -> Slet filcachen

3) en større opgradering er altid en stor opgave. Især når der er så stor forskel på den gamle og den nye version. I sådant et tilfælde gør man oftest det at man laver et testforum fra den gamle database, og sætter alt op der for at teste.

5) Chatten deaktiverer du så vidt jeg husker i Tinyportal -> Modules

boldt


Akyhne

Hvis du stadig har problemer med din danske fil, så prøv at vedhæfte den her. Så kan jeg kigge på den.

boldt

Blot for at fortælle om hvordan jeg løste mit problem med de græske bogstaver:
1) Oprettede en ny MYSQL database ved hjælp af phpMyAdmin med de rigtige indstillinger: UTF8
2) Eksporterede den eksisterende database til min pc
3) Åbnede sql-filen med notepad++
4) Lavede en "søg - erstat" på latin1 -> utf8
5) Gemte filen
6) Importerede den korrigerede sql-fil til den nye database
7) Ændrede Settings.php så den peger på den nye database.

Og det virker - uden problemer med blåbærgrød.

Værs'go
hvis du kan bruge oversættelses-filen til noget - jeg bruger den ikke.

Akyhne

#10
Så har din database ikke været sat rigtig op, som jeg  hele tiden har holdt fast i. Men godt du fik det til at virke!

EDIT: Din fil er også gemt i forkert format. Den skal være gemt i formatet UTF-8 (uden bom)!

Advertisement: