Registreren met e-mailadres (uniek) en eigen naam (niet uniek)

Started by cgid, October 28, 2013, 06:34:09 AM

Previous topic - Next topic

cgid

Zijn er plannen (of MOD's) om bij de registratie GEEN gebruik te maken van de unieke verzonnen naam  in combinatie met de eveneens unieke gebruikersnaam?

Mijn voorkeur zou uitgaan naar het e-mailadres als unieke aanlog en dat in combinatie met een niet unieke gebruikersnaam.
Nu moet ik bij registreren eerst allerlei namen proberen om te merken of die nog vrij zijn en dat wordt alleen maar erger als de site meer succesvol is.
En als ik dan ook nog mijn eigen naam wil laten tonen dan kan dat niet omdat die al bestaat.

Herman's Mixen

Met vriendelijke groet, The Burglar!

 House Mixes | Mixcloud | Any Intelligent fool can make things bigger, more complex, and more violent.
It takes a touch of genius - and a lot of courage - to move in the opposite direction. - Albert Einstein

Former Godfather of our dutch community ;)

cgid

Bijna goed, ik kan dan wel inloggen met e-mailadres, maar bij Registreren als nieuwe Gebruiker moet ik nog steeds opzoek naar die unieke verzonnen naam.
En moet mijn gebruikersnaam ook uniek zijn en dat zoek ik niet..

Bedankt voor je snelle reactie...!

cgid

Eigenlijk zou het voldoende zijn als in het Registratiescherm zou komen te staan:

E-mailadres                  [            ]   (is nu Gebruikersnaam en is altijd uniek)
Herhaal e-mailadres     [            ]   (is nu E-mailadres)
Gebruikersnaam           [            ]   (hoeft niet uniek te zijn en kan nu pas later worden ingevuld/veranderd)

Kies Wachtwoord         [            ]
Herhaal Wachtwoord   [            ]

Erg laagdrempelig voor nieuwe gebruikers.

LiroyvH

Dat is enigszins problematisch, en ook een stuk onveiliger...
Wat is er precies hoogdrempelig aan het opgeven van een gebruikersnaam voor een user als ik vragen mag? :)

En wat bedoel je met "Niet uniek" voor de getoonde naam? Dat meerdere mensen dezelfde naam zouden mogen gebruiken? Interessant...

Ik denk dat het in principe wel mogelijk is wat je wilt, de optie "Getoonde naam" in het profiel kan zorg dragen voor het later aanpassen van de getoonde naam op het forum. Maar dan wordt normaal gesproken dus het email adres standaard getoond aan alle leden, als je forum open staat voor gasten ook aan gasten, et cetera. :/

Dat het wellicht mogelijk is neemt dus niet weg dat het een behoorlijk slecht idee is om dit te doen...
Ben dan ook behoorlijk benieuwd waarom je dit zou willen. :)
((U + C + I)x(10 − S)) / 20xAx1 / (1 − sin(F / 10))
President/CEO of Simple Machines - Server Manager
Please do not PM for support - anything else is usually OK.

cgid

Als ik mij aanmeld voor een board dan moet ik een fake naam verzinnen. En meestal bestaat die al en moet ik opzoek naar een tweede keuze en zo ben ik dan wel een poosje bezig. En als ik dan daarna toch mijn eigen naam wil presenteren, dan krijg ik weer de melding dat die naam al bestaat en of ik dus een andere naam wil kiezen. Ik ervaar dat als niet laagdrempelig. Soms haak ik om die reden af.

Als een e-mail de sleutel zou zijn, gekoppeld aan een verplichte tweede veldnaam, die niet uniek hoeft te zijn, is dat probleem voor mij opgelost. Mijn e-mail is uniek en mijn naam is zoals ik heet. Het e-mailadres hoeft dus nooit in beeld te komen als men dat niet wil, het vinkje kan blijven staan. En dat er meer mensen met die naam zijn binnen een board ervaar ik niet als een probleem.

En voor wat IK met SMF wilde doen (een site voor mensen die zoeken of gevonden willen worden) is het cruciaal dat die mensen zich (als ze dat willen) onder hun eigen naam kunnen registreren.

Maar misschien is SMF niet gebouwd om ook mijn vraag te kunnen beantwoorden...

LiroyvH

Quote
Als ik mij aanmeld voor een board dan moet ik een fake naam verzinnen. En meestal bestaat die al en moet ik opzoek naar een tweede keuze en zo ben ik dan wel een poosje bezig. En als ik dan daarna toch mijn eigen naam wil presenteren, dan krijg ik weer de melding dat die naam al bestaat en of ik dus een andere naam wil kiezen. Ik ervaar dat als niet laagdrempelig. Soms haak ik om die reden af.

Hoezo? Je kan ook gewoon je eigen (volledige) naam gebruiken als je dat liever wilt hoor. Geen probleem.
Open hier je profiel eens, en dan "Account instellingen" en verander dan het veld "getoonde naam". Daar kan je gewoon je eigen naam invullen, zelfs met spaties en wat dan ook, en dan zal zodra je op Opslaan klikt overal bij elke post in plaats van "cgid" je echte naam verschijnen... En ook in de ledenlijst zal je dan met die naam verschijnen. (En in de "Wie is online".)

Quote
Als een e-mail de sleutel zou zijn, gekoppeld aan een verplichte tweede veldnaam, die niet uniek hoeft te zijn, is dat probleem voor mij opgelost. Mijn e-mail is uniek en mijn naam is zoals ik heet. Het e-mailadres hoeft dus nooit in beeld te komen als men dat niet wil, het vinkje kan blijven staan. En dat er meer mensen met die naam zijn binnen een board ervaar ik niet als een probleem.

Je zegt zelf dat je niet wilt dat mensen verplicht zijn een naam op te geven tijdens registratie... Maar SMF moet wel een naam hebben, blanco veld daar is een beetje raar en het lijkt me stug dat het systeem daar niet van over z'n nek gaat, plus daarboven op: zoals SMF normaal werkt pakt het standaard de gebruikersnaam als de eerste "Getoonde naam". Wellicht, als je toch de hele codebase gaat aanpassen, kun je ervoor zorgen dat er standaard automatisch een naam wordt toegekend zodat het email adres verborgen is; maar helemaal zonder? Dat gaat niet.

Maar... Als je zelfs dat niet wilt, dan wil je dus dat al die mensen blanco verschijnen als ze een post maken, tenzij ze eerst naar hun Profiel gaan, uitzoeken hoe dat allemaal werkt, en daar een naam gaan kiezen, etc? ;)
Dat klinkt als een stuk hogere drempel... En bovendien technisch ook een stuk lastiger.

Het enkel niet uniek hoeven zijn van de getoonde naam zou makkelijk zijn, maar nu wil je ondertussen opeens een stuk meer, dat de "Getoonde naam" ook nog eens automatisch gestripped wordt tijdens registratie. :P

Quote
En voor wat IK met SMF wilde doen (een site voor mensen die zoeken of gevonden willen worden) is het cruciaal dat die mensen zich (als ze dat willen) onder hun eigen naam kunnen registreren.

Dat kan toch ook?
Je bent absoluut niet verplicht om een nickname te gebruiken...

Je moet een login gebruikersnaam verzinnen, en die gebruikersnaam is wat in eerste instantie wordt getoond, en die gebruikersnaam hoeft absoluut geen rare nickname te zijn maar kan ook gewoon iemands voor- of achternaam zijn of bijvoorbeeld "piet85", om maar wat te noemen...
Eenmaal geregistreerd kan je daarna gewoon je getoonde naam ten allen tijden aanpassen naar je eigen naam, en dan verschijnt dat bij elke post op die manier, kan je gevonden worden in de ledenlijst met die naam, et cetera, et cetera. Niets aan het handje: dat kan gewoon.
Dus eigenlijk is wat jij wat dat betreft wilt al helemaal mogelijk met de huidige SMF versie zonder ook maar enige aanpassing, het enige dat er dan is is dat ze alsnog een gebruikersnaam moeten opgeven om te registreren in plaats van dat het e-mail adres de gebruikersnaam is. Dat laatste heeft aardig wat meer sloop en verplaatswerk nodig, en ik zou je aanraden dat niet te doen.

We hebben er hier op het team trouwens ook een paar die gewoon onder eigen naam posten hier als je voorbeelden zoekt.
Neem Gary M. Gadson, onze customize team manager; zijn getoonde naam is gewoon zijn echte naam. (zijn gebruikersnaam die hij gebruikt om in te loggen is wel compleet anders.) Er is niets dat jou of wie dan ook tegenhoudt om dat ook te gebruiken, en het kan gewoon al met SMF. :)

Quote
Maar misschien is SMF niet gebouwd om ook mijn vraag te kunnen beantwoorden...

Of misschien wil je gewoon iets waar het eigenlijk niet op gebouwd is, of je hebt niet begrepen dat je al je eigen naam kan laten zien met SMF zonder daarvoor allerlei aanpassingen te moeten maken aan het registratie systeem. :)


Maar... Als je het per se wilt met het er uit slopen van bepaalde functionaliteiten en het compleet aanpassen van het systeem, dan is er ongetwijfeld een developer die het voor je in elkaar wilt schroeven indien geheel mogelijk. ;) (Vast wel... Op de een of andere manier.)
Of dat gratis is, dat ligt aan de developer. Als het ingrijpende veranderingen zijn, dan kost dat meestal veel tijd en derhalve kost het dan vaak toch wat geld.
((U + C + I)x(10 − S)) / 20xAx1 / (1 − sin(F / 10))
President/CEO of Simple Machines - Server Manager
Please do not PM for support - anything else is usually OK.

cgid

Een heel uitgebreid antwoord, maar ik denk dat we langs elkaar heen praten.

Registratie NU:

Gebruikersnaam: Uniek
E-mail: Uniek
Kies wachtwoord: Uniek
Herhaal wachtwoord: Uniek

Registratie Gewenst:

Gebruikersnaam: Uniek
Te tonen naam: NIET Uniek
E-mail: Uniek
Kies wachtwoord: Uniek
Herhaal wachtwoord: Uniek

Het gaat er dus alleen om dat de Getoonde naam NIET Uniek hoeft te zijn en dat ik die graag bij Registratie al zou willen kunnen invullen.

cgid

En ik realiseer me dat mijn vraag is gewijzigd, het ligt dus niet aan jou.
Mijn laatste vraag is 'aangepast' aan de haalbaarheid en wijkt dus af van mijn startvraag...
Maar als ik niet om die Gebruikersnaam in deze vorm heen kan, dan zoek ik naar een acceptabele work around.

Sorry...

Dav999

Aangepaste profielvelden die getoond worden bij registratie? Dit kan ingeschakeld worden in Beheer > Configuratie > Basisfeatures > Aangepaste profielvelden. De unieke gebruikersnaam zal nog steeds vetgedrukt in oranjebruin verschijnen maar de getoonde naam kan gewoon bij elk bericht worden getoond. :)

cgid

Dag Dav,

Bedankt voor je bijdrage.
Helaas is dat voor mijn doelgroep geen optie. Wat ik zou willen is dat dit veld bij Registratie direct onder de de verkorte naam komt en dat het veld niet uniek hoeft te zijn. En ik kom daar zelf niet uit bij gebrek aan kenis(sen)...

Herman's Mixen

IP adressen en Mail adressen zijn "Uniek"

Dit kan je echter niet verwachten van gebruikersnamen aangezien er meer mensen "Jan Jansen" en "Bert Visser" heten dan je zou verwachten...
Als je het dan al over unieke gebruikersnamen hebt, dan zouden deze automatische gegenereerd dienen te worden worden door Hoofdletters,tekenreeksen  en cijfers...
Dit zie ik echter niet gebeuren binnen het SMF registratie process aangezien dit een te omslachtig karwei is om te realiseren...

Echter het is wel mogelijk maar dan zal je ook in je buidel moeten gaan tasten voor de gene die bereid is dit te maken, zijn vrijetijd er in steekt en ook nog de bugs moet fixen !!
Met vriendelijke groet, The Burglar!

 House Mixes | Mixcloud | Any Intelligent fool can make things bigger, more complex, and more violent.
It takes a touch of genius - and a lot of courage - to move in the opposite direction. - Albert Einstein

Former Godfather of our dutch community ;)

cgid

Misschien dat ik niet duidelijk ben in mijn vraag, zou zo maar kunnen...

Nu is in SMF de User Name UNIEK en dat moet vooral zo blijven.
Maar OOK de later toe te voegen extra Name is nu UNIEK en dat zou NIET moeten om de reden die je zelf ook zegt.

Ik heb de indruk dat je denkt dat ik die ook uniek zou willen hebben...

En ik vind het vanuit usabillity (mijn vak) niet handig dat ik die tweede naam pas later kan toevoegen en niet bij Registratie, maar vergeet die vraag.

Herman's Mixen

Zou het gewoon simpel opnemen in je regels, als men zich registreert hij zelf binnen 7 dagen in zijn profiel "de getoonde naam" moet aanpassen... zo niets permanente ban/account verwijdering of iets dergelijks...

daarna kan de persoon in kwestie zich voorstellen in een apart board met dingen als wie ben je? waar kom je vandaan? motivatie? etc..etc.. etc..

Met vriendelijke groet, The Burglar!

 House Mixes | Mixcloud | Any Intelligent fool can make things bigger, more complex, and more violent.
It takes a touch of genius - and a lot of courage - to move in the opposite direction. - Albert Einstein

Former Godfather of our dutch community ;)

LiroyvH

Quote from: cgid on November 03, 2013, 07:59:44 AM
En ik vind het vanuit usabillity (mijn vak) niet handig dat ik die tweede naam pas later kan toevoegen en niet bij Registratie, maar vergeet die vraag.

De getoonde naam laten instellen tijdens registratie is waarschijnlijk niet zo enorm moeilijk.
((U + C + I)x(10 − S)) / 20xAx1 / (1 − sin(F / 10))
President/CEO of Simple Machines - Server Manager
Please do not PM for support - anything else is usually OK.

Herman's Mixen

Quote from: CoreISP on November 03, 2013, 11:59:06 AM
De getoonde naam laten instellen tijdens registratie is waarschijnlijk niet zo enorm moeilijk.

Nee daar is ook geen bal aan, eigenlijk fluitje van een cent ;)

Met vriendelijke groet, The Burglar!

 House Mixes | Mixcloud | Any Intelligent fool can make things bigger, more complex, and more violent.
It takes a touch of genius - and a lot of courage - to move in the opposite direction. - Albert Einstein

Former Godfather of our dutch community ;)

cgid

Leuk om te lezen dat jullie het eens zijn. Mijn probleem (b)lijkt dus eenvoudig op te lossen..?
Krijg ik dan ook een tip hoe ik dat moet doen of werkt dat niet zo..?

Herman's Mixen

Met vriendelijke groet, The Burglar!

 House Mixes | Mixcloud | Any Intelligent fool can make things bigger, more complex, and more violent.
It takes a touch of genius - and a lot of courage - to move in the opposite direction. - Albert Einstein

Former Godfather of our dutch community ;)

cgid

Ik heb SMF versie 2.0.6 en daar wordt het modificeren afgeraden van DisplayNameOnRegistration_2RC2.zip    (2kB)    [1367].
Dus wachten op een update of zou dit wel moeten kunnen?

Herman's Mixen

Met vriendelijke groet, The Burglar!

 House Mixes | Mixcloud | Any Intelligent fool can make things bigger, more complex, and more violent.
It takes a touch of genius - and a lot of courage - to move in the opposite direction. - Albert Einstein

Former Godfather of our dutch community ;)

Advertisement: