News:

Wondering if this will always be free?  See why free is better.

Main Menu

Leden permissies etc.

Started by Sjo-Cal Speedtoys, October 17, 2015, 10:35:17 AM

Previous topic - Next topic

Sjo-Cal Speedtoys

Ik wil eindelijk eens de leden permissies op mijn board goed regelen. Nieuwe users mogen alleen in Introductie topic posten, pas na zoveel posts een verkoop topic openen en na xx posts krijgen ze alle boards te zien.
Het kan, dat weet ik, maar ik hoe lang ik ook kijk, lees en klik door usergroups, permissies per group, per board, ik snap er geen bal van :D

Usergroups heb ik aangemaakt, maar dat klopt ook niet helemaal, de grootste groep zit in niet gegroepeerde leden en dat klopt volgens mij niet.
Is er ergens een uitleg voor dummies?

Robert.

Helaas is er voor zover ik weet geen goede Nederlandse uitleg hierover, dus ik zal mijn best doen om het een beetje duidelijk te maken. Ik ga ervan uit dat je SMF 2.0 gebruikt. Ga als eerste naar het kopje 'Permissies' in het beheerderspaneel. Wanneer je vervolgens naar 'Instellingen' gaat, zie je een aantal opties, waaronder 'Zet de optie aan om permissies te kunnen ontzeggen' en 'Schakel permissies voor bericht-gerelateerde ledengroepen in'. Zet een vinkje in beide vakjes. Waarom?

De eerste voorkomt dat gebruikers kunnen posten wanneer je niet wil dat ze dat kunnen. Alleen omdat de gebruiker lid is van een ledengroep die bijvoorbeeld niet kan posten (in dit geval een ledengroep gebaseerd op het aantal berichten), betekent dit niet direct dat de gebruiker ook daadwerkelijk niet kan posten. Met deze instelling geef je jezelf de mogelijkheid om permissies op 'nooit' te kunnen zetten. Met andere woorden, de gebruiker krijgt deze permissie niet, ook al zit hij in een ledengroep die die permissie wél heeft. Kortom: je kunt hiermee gebruikers verbieden iets te doen. Het tweede zorgt ervoor dat je de permissies per board ook voor post-gerelateerde groepen kunt aanpassen.

Oké, laten we verder gaan. Ga nu naar 'permissieprofielen', deze kun je vinden links van de 'instellingen'-link die je zojuist hebt aangeklikt. Wat je nu wil doen, is een nieuw permissieprofiel aanmaken. Onderaan de pagina zie je een sectie genaamd 'nieuw profiel'. Vul daar in wat je invullen wilt. Laat 'kopieer permissies van' gewoon zoals het is, laten we dingen niet ingewikkelder maken dan dat ze hoeven te zijn. Vervolgens druk je op 'nieuw'. Nadat het systeem je permissieprofiel heeft opgeslagen, ga je op dezelfde pagina op zoek naar je zojuist aangemaakte permissieprofiel. Deze vind je waarschijnlijk onder het kopje 'bewerk profielen'. Zo niet, dan is er waarschijnlijk iets niet helemaal goed gegaan.

Wat je nu ziet, is een lijst met gebruikersgroepen. Het lijkt heel ingewikkeld, valt erg mee. Je wilt nu opzoek gaan naar de gebruikersgroep 'Newbie', 'Nieuweling' of iets wat daar op lijkt. Dit is de gebruikersgroep waar je 0 posts voor nodig hebt. Kijk eerst of je de goede te pakken hebt. Klik vervolgens op 'aanpassen'.

Nu zie je een hele lijst met permissies. Klik op 'Plaats topics en reacties in het board' als dit gedeelte nog niet opengeklapt staat. Vervolgens zie je drie permissies, vul deze in zoals je zelf wilt, maar om te voorkomen dat gebruikers ergens posten moet je 'plaats nieuwe topics', 'plaats nieuwe reacties', enzovoort, op 'O' zetten. O = ontzeggen. Vergeet niet dat dit permissieprofiel per board gaat, alleen omdat je hier O neerzet, betekent dit niet dat ze deze permissie nergens hebben. Je wil dat mensen nog niet een verkooptopic kunnen posten. Dus je wilt de hiervoor genoemde permissies op O zetten. Druk vervolgens op 'opslaan'. Je krijgt een waarschuwing. Klik op 'oké'.

Vervolgens gaan we op zoek naar het board die je aan wilt passen. Je gaf zelf aan dat het er meerdere zijn. Herhaal dit proces voor elk board die je wilt aanpassen. Wat we nu gaan doen ligt aan hoe je het wil hebben. Kan de nieuwe gebruiker dit board wel zien, maar er niet in posten? Kies dan bij 'permissieprofiel' het profiel dat je zojuist hebt aangemaakt. De gebruiker kan hier nu niet posten, tenzij hij/zij het aantal posts heeft bereikt dat nodig is om niet meer in deze groep te zitten. Kan de gebruiker dit board helemaal niet zien? Eenvoudig. Haal het vinkje weg bij 'niet-gegroepeerde leden' bij 'toegestane ledengroepen'. Haal nu ook het vinkje weg bij de gebruikersgroep waarvan je een paar stappen geleden de permissies van hebt ontzegd. Dat is dus zoiets als 'newbie', 'nieuweling', oid. Druk nu op opslaan. Nogmaals, je moet dit bij elk board doen die je aangepast wilt hebben.

Als het goed is moet het nu werken zoals je wilt dat het werkt. Excuses als het een beetje onduidelijk is, als dit het geval is laat het even weten.

Sjo-Cal Speedtoys

Alvast bedankt voor je uitgebreide reactie Kryzen!
Ik gebruik inderdaad 2.0, dus ik zou hiermee een heel eind moeten kunnen komen. Ik schrijf het eerst maar eens uit, anders heb ik morgen een heel steel boze leden op mijn dak haha!

Robert.

Geen probleem, hopen dat het lukt. :) En goed idee, haha.

Sjo-Cal Speedtoys

Ik denk dat ik eerst wat moet aanpassen bij mijn "New" leden groep. Iedereen komt er standaard in en vanaf 10 posts gaan ze door naar de volgende groep (we hebben een ranking op basis van aantal posts die verder niks voorstelt. Iedereen kan meteen overal in).
Wat ik zou willen is dat nieuwe leden eerst zich moeten voorstellen in het daarvoor bedoelde board voordat ze in andere boards kunnen posten. Dus vanaf 1 post in 1 specifiek board  kunnen ze overal gaan posten. Ze mogen wel alles zien.

Zoals ik het nu lees, zou ik daarvoor eerst een andere ledengroep moeten maken, een new 1 zeg maar waar ze in zitten tot die ene post. Anders kunnen alle leden in de New groep niet meer posten (ook degene die al meerder posts gedaan hebbeb).
Klopt dat?

Ook erven nu alle hogere groepen alles van elkaar, ik wil voorkomen dat niemand meer iets kan posten (wel lekker rustig :D)

Robert.

Standaard heb je 5 ledengroepen die zijn gebaseerd op het aantal berichten. Ik weet zo even niet uit mijn hoofd hoeveel berichten je nodig hebt om in de 'tweede groep' (geloof Jr. Member) te komen, maar je zou dit kunnen veranderen naar 1. Als je zorgt dat gasten alleen in het voorstelboard kunnen posten, en er voor zorgt dat ze alleen topics kunnen openen, dan komen ze in de Jr. Member groep terecht. Aangezien ze nergens anders kunnen posten (of helemaal geen andere boards kunnen zien), weet je zeker dat ze in het voorstelboard een topic openen. Dit voorkomt ook dat ze eerst reageren op een ander topic. Ik zou het echter wel even duidelijk maken waaróm ze nergens anders kunnen posten. :P

Leden die niet genoeg posts hebben om bij de 'Jr. Member' groep te horen behoren automatisch tot de 'new' groep. Hier blijven ze in totdat ze genoeg berichten hebben om bij 'Jr. Member' te horen, als je deze op '1 bericht' zet (dus dat je maar 1 bericht nodig hebt om hier bij te horen), dan hebben je oude leden hier geen last van. Eventueel maak je een nieuwe groep aan, dat kan natuurlijk ook. Vergeet niet dat het gaat om bericht-gebaseerde ledengroepen.

Wat je zou kunnen doen, is het 'standaard' permissieprofiel aanpassen, en daar bij 'Newbie' de rechten te ontzeggen om te gaan posten. In alle boards die dit permissieprofiel gebruiken (standaard allemaal), kunnen leden in de 'Newbie' groep niet posten. Vervolgens maak je een nieuw permissieprofiel aan die je iets van 'Voorstellen' noemt, en dan geef je 'Newbies' hier wél rechten om te gaan posten. Dus bij 'plaats nieuwe topics' zet je 'toestaan' (T), en dan is het handig als je ook direct 'Plaats reacties in een topic dat ze zelf hebben gestart', 'Plaats reacties in elk topic' op ontzeggen zet. Onder het kopje 'Plaats topics en reacties in het board' heb je nog een ander kopje, genaamd 'Plaats topics en reacties in het board, alleen nadat ze zijn goedgekeurd'. Verander deze zoals je het zelf wilt.

shoppy

Heel duidelijke beschrijving en ik heb er veel aan gehad, dankjewel.

Ik heb echter een vreemd fenomeen:
Wanneer iemand een bericht heeft geplaatst kan hij die nog veranderen zolang hij niet is uitgelogt (en weer is ingelogt).
Als hij het bericht aanpast zolang het nog kan dan is het direct daarna niet meer aan te passen.
Het is dus net alsof er een timer op zit.

Ik heb alles nagelopen, zowel de permissies voor de ledengroepen als de boardpermissies maar kan niet ontdekken wat verkeerd zou staan.

Heb jij een idee wat ik nog moet bekijken?

John

Robert.

Geen probleem. :)

Ik heb zo even geen installatie bij de hand, maar zou je eens kunnen kijken bij de berichtinstellingen onder het forum-knopje in het administratiepaneel? Op deze pagina staat een instelling waar iets bij staat als 'Tijd dat het bericht nog bewerkt kan worden'. Om de timer uit te schakelen moet je deze op 0 zetten.

shoppy

Tattaatataaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa

Helemaal geweldig!
Top voor je hulp.

Forum is overgenomen en niemand liet meer wat van zich horen.
Het is nu opgelost.

Robert.


Advertisement: