News:

Bored?  Looking to kill some time?  Want to chat with other SMF users?  Join us in IRC chat or Discord

Main Menu

ÅÄÖ borta efter flytt

Started by Garm, August 13, 2011, 04:34:33 AM

Previous topic - Next topic

Garm

Jag vet att den här frågan har tagits upp på andra ställen men de trådarna har inte besvarat min fråga.

Jag har flyttat ett forum.
Jag har kopierat allt, både public html och DB.
Innan jag flyttade till den nya servern kontrollerade jag att alla inställningar var identiska som på den gamla. Jag konsulterade även det nya hotellet för att vara säker.

Allt gick hur bra som helst, inga problem alls.
Det enda är att åäö är borta. I allt som rör forumets standardspråkfiler finns åäö men allt som skrivits utanför, dvs inlägg tavelnamn etc, saknar åäö som är ersatta av '?'. Den svenska språkfilen fungerar alltså men i inläggen fungerar det inte.

Nu har jag två alternativ.
Antingen sätter jag mig i några veckor och skriver om alla inlägg eller så försöker jag hitta hjälp här.

Finns det något enkelt sätt att fixa detta eller måste jag slita mitt hår och svära mig blå i veckor?

Jag använder 1.1.11, uppgraderad ett antal gånger.
Jag kan inte uppgradera till 1.1.12 då jag har mixtrat för mycket med alla filer (det verkade som en bra idé när jag gjorde det men nu riskerar jag att förlora tusentals inlägg vid en uppdatering)

Jag har även försökt att installera nyare versioner och implementera sql-filen för att få inläggen men det gick inget vidare då det uppstod en del konflikter. Jag har provat med olika inställningar mellan latin och utf eller vad det heter, olika inställningar både i forumet och mysql. Jag tror jag har provat det mesta minst tre gånger men något har jag tydligen missat hela tiden.

Akyhne

Benytter du svensk UTF-8 eller svensk ISO-8859-1 sprogfiler?

Akyhne

#2
Efter lidt tænkning - det der er gået galt er sikkert din eksport/import af din database. Det bedste er at eksportere databasen via MySql. Det er ekstremt vigtigt at du eksporterer og importerer i det rigtiger format - altså UTF-8 eller ISO-8859-1!

Garm

SQL är inställt på Latin_1 svenska i båda db.
Språkfilerna kan jag inte svara på i skrivande stund, det är de som fanns att ladda ned här på SMF.

Den gamla och den nya db har alltid varit inställd på Latin_1 och det fungerade i det förra utan problem både vid installation och uppdatering.

Jag exporterade faktiskt db från det gamla forumets inbyggda exportfunktion men importerade i det nya forumets MySQL rakt in i db, kan det ha med saken att göra? Jag kanske ska prova att göra en SQL export istället och importera den istället.. det låter ju dumt när jag tänker på det :o


Akyhne

Jeg vil da tro den indbyggede eksport funktion tager højde for UTF-8 eller ej. men du skal så også huske at importere den korrekt på din nye server.

Garm

Gjorde om exporten på 'rätt' sätt och nu fungerar allt.. nästan ::)

Tack.

Akyhne


NoBrainer

denne feilen har jeg også.
Glemte å passe på hva jeg eksporterte med og fulgte overhodet ikke med på hva jeg importerte med.
men nå har jeg ikke mulighet til å eksportere igjen.

hvordan kan jeg fikse databasen i etterkant?

For nå har jeg alle de gamle postene som blir vist med feil ÆØÅ, mens alle nye poster blir vist med riktig ÆØÅ?
Kan jeg kjøre eksport / import igjen og alt er ok eller må jeg gjøre noe annet?

Akyhne

Det er ikke sikkert du kan fikse det, det er ekstremt vigtigt at gøre det rigtigt fra starten.

NoBrainer

ja det har jeg funnet ut i etterkant, men nå får jeg ikke gjort om på akkurat det.
For stedet jeg flyttet det fra er ikke lengre tilgjenglig.

men ingen tips til hva jeg eventuelt kan prøve?

Akyhne

Har du ikke gemt en kopi af din database?

NoBrainer

jo, men jeg aner ikke i hvilket format jeg tok den ut.
Eller står det i sql-fila??

Må sjekke

Edit: nei det står ikke i backup'n hva slags format jeg har tatt det ut i.
Samt at vi nå har kjørt en måned med denne feilen.
Har ikke hatt tid til å ordne det før.

Dylert

Hei! Jeg hadde også problemer med æøå, og prøvde alle mulige løsninger som er nevnt her i forumet uten hell.

Jeg forandret litt på Settings.php og det ordnet saken for meg.

Filen er vedlagt under. Se på linje 28 (define('DB_CHARSET', null);) Se også på noen av de siste linjene.....mener å huske at jeg tok bort noe der.
Aner ikke om dette funker for deg, men det er verdt å prøve. Bytt ut alle X'ene med det som passer for deg.

PS: Jeg bruker SMF 2.0.

<?php

/**
 * Simple Machines Forum (SMF)
 *
 * @package SMF
 * @author Simple Machines http://www.simplemachines.org
 * @copyright 2011 Simple Machines
 * @license http://www.simplemachines.org/about/smf/license.php BSD
 *
 * @version 2.0
 */

########## Maintenance ##########
# Note: If $maintenance is set to 2, the forum will be unusable!  Change it to 0 to fix it.
$maintenance 0; # Set to 1 to enable Maintenance Mode, 2 to make the forum untouchable. (you'll have to make it 0 again manually!)
$mtitle 'Maintenance Mode'; # Title for the Maintenance Mode message.
$mmessage 'Vedlikehold pågår. Åpner igjen kl. 16:50.'; # Description of why the forum is in maintenance mode.

########## Forum Info ##########
$mbname 'xxxx'; # The name of your forum.
$language 'norwegian-utf8'; # The default language file set for the forum.
$boardurl 'xxxxxxx'; # URL to your forum's folder. (without the trailing /!)
$webmaster_email 'xxxxxxxxx'; # Email address to send emails from. (like [email protected].)
$cookiename 'xxxxxxxxxx'; # Name of the cookie to set for authentication.

########## Database Info ##########
define('DB_CHARSET'null);
$db_type 'mysql';
$db_server 'xxxxxxxxxxx';
$db_name 'xxxxxxx';
$db_user 'xxxxxxxx';
$db_passwd 'xxxxxxxxxxx';
$ssi_db_user '';
$ssi_db_passwd '';
$db_prefix 'smf_';
$db_persist 0;
$db_error_send 0;

########## Directories/Files ##########
# Note: These directories do not have to be changed unless you move things.
$boarddir 'xxxxxxxxx'; # The absolute path to the forum's folder. (not just '.'!)
$sourcedir 'xxxxxxxx'; # Path to the Sources directory.
$cachedir 'xxxxxxxxxx'; # Path to the cache directory.

########## Error-Catching ##########
# Note: You shouldn't touch these settings.
$db_last_error 0;

# Make sure the paths are correct... at least try to fix them.
if (!file_exists($boarddir) && file_exists(dirname(__FILE__) . '/agreement.txt'))
$boarddir dirname(__FILE__);
if (!
file_exists($sourcedir) && file_exists($boarddir '/Sources'))
$sourcedir $boarddir '/Sources';
if (!
file_exists($cachedir) && file_exists($boarddir '/cache'))
$cachedir $boarddir '/cache';

?>

Akyhne

Du skal checke din db om hvorvidt nye eller gamle poster er skrevet med rigtige tegn eller med entities.

NoBrainer

#14
Bruker SMF 2.0 selv ja. Oppgraderte før jeg flyttet forumet.
Skal sjekke ut Settings.php.

Men som jeg har skrevet tidligere, de nye postene og titlene er med ÆØÅ. Det er bare de fra før flyttingen som er feil. Det er jo ikke mer en 35000 poster...


Tusen takk for all hjelp så langt.
Nå må jeg teste litt.


EDIT:
Siden jeg har oppgradert fra 1.x.x en gang så har jeg ikke samme Settings.php
Trodde egentlig det blei oppgradert jeg....ja ja

Akyhne

Quote from: NoBrainer on September 12, 2011, 02:36:13 AM
Men som jeg har skrevet tidligere, de nye postene og titlene er med ÆØÅ. Det er bare de fra før flyttingen som er feil.
I database eksporten? Eller i dit forum?

NoBrainer

i forumet.

Har ikke sjekket eksporten. Da må jeg hjem før jeg kan få sjekket den.
Det tenkte jeg ikke på.

Akyhne

Hvad du ser i forummet er hvad der bliver genereret af outputtet. Det kan du ikke bruge til noget. Check din DB og din eksport. Check om din DB nu anvender swedish_ci eller UTF_8

Advertisement: