æøå særtegn virker ikke i artikler/bidrag smf 1.1.2

Started by walaw, June 01, 2007, 02:47:37 AM

Previous topic - Next topic

walaw

Hej derude,

har lige installeret SMF 1.1.2 med den danske sprogpakke - det hele virker også fint. Tekster som bliver genereret af systemet vises også rigtig med de danske særtegn, kun indlæg vises forkert!

Eksempel:

"Generel diskussion
Føl dig fri til at snakke om hvadsomhelst på dette board."

...og i selve forum:

"Velkommen til Simple Machines Forum!

Vi hÃ¥ber du nyder dit forum.  Hvis du har nogle problemer, venligst kontakt os for assistance.

Tak!
Simple Machines"

Er der nogen der lige kan give et hint? Har tjekket FAQ og forsøgt at søge relavante indlæg her i forum, men der findes kun en som har det omvendte problem, nemlig at indlæg vises korrekt, men "system-tekster" vises forkert.

Kind regards, walaw


Daniel Hofverberg

Ser skandinaviska tecken ut på det sättet, så ser det ut som problem med växling mellan ISO-8859-1 och UTF-8. Är ditt forum i UTF-8 eller inte, och är dina språkfiler i UTF-8 eller inte?Se till att det är samma. Har du konverterat forumet till UTF-8 från adminavdelningen, så måste du också byta ut alla språkfiler till UTF-8. Är forumet inte i UTF-8, så får du inte använda språkfiler för UTF-8.

walaw

Quote from: Daniel Hofverberg on June 02, 2007, 07:24:25 AM
Ser skandinaviska tecken ut på det sättet, så ser det ut som problem med växling mellan ISO-8859-1 och UTF-8. Är ditt forum i UTF-8 eller inte, och är dina språkfiler i UTF-8 eller inte?Se till att det är samma. Har du konverterat forumet till UTF-8 från adminavdelningen, så måste du också byta ut alla språkfiler till UTF-8. Är forumet inte i UTF-8, så får du inte använda språkfiler för UTF-8.


Hvor i administrationen kan jeg omstille forum på UTF-8??

Problemet er paradoksal! Jeg havde installeret forum engang MED UTF-8 - inlæg blev så vist korrekte, MEN ikke de tekster der lbiver genereret af Forum. Så havde jeg installeret forum IGEN, nu med ISO-8859-1 (dvs. ved IKKE at sætte et flueben ved UTF-8).

Jeg kan ikke findet stedet i administrationen hvor man kan omstille fra ISO-8859-1 til UTF-8.

Hilsen, Ole (walaw)

Daniel Hofverberg

Gå in i administrationsgränssnittet, och till avdelningen "Forumunderhåll". Klicka därefter på "Gör om databasen och dess innehåll till UTF-8". Jag är inte säker på vad det heter i det danska språkpaketet, men du borde kunna lista ut det utifrån de svenska namn jag skrivit här. Har du väl gjort det, så måste du därefter enbart använda språkpaket anpassade till UTF-8.En varning dock: Det går inte att konvertera tillbaka till ISO-8859-1 när man väl bytt till UTF-8 - det går alltså bara den vägen, och inte tillbaka. Se därför till att göra backup på databasen innan du klickar på den länken, så att du kan få tillbaka allt om något skulle gå fel.

walaw

OK - this sux really - nu er jeg der igen hvor jeg startede..

Eksempel - nu med UTF-8:

"Vis ul�st post siden sidste bes�g.
Vis ny svar til dine beskeder.
Total tid logget p�: 22 minuter."

Artikler vises korrekte - men IKKE Forum!

Det vil sige, det omvendte problem igen!! :( LORT!

Enten bidrag vises korrekt(UTF-8), eller forum vises korrekt(ISO-8859-1) - men ikke begge to! :(

Kan det være at FONT/SKRIFTART ikke understøtter UTF-8/danske særtegn??

Hjælp plis - vi skal gå online på onsdag!

Hilsen, Ole

Daniel Hofverberg

Ligger sajten online i dagsläget, så att det är möjligt för mig att komma åt den? I så fall, skulle du kunna ge mig en länk till sidan, så jag kan se med egna ögon? Det skulle underlätta för att kunna hitta felet.Vill du inte sätta ut länken öppet, så kan du skicka PM till mig med den.

walaw

Quote from: Daniel Hofverberg on June 04, 2007, 03:13:09 AM
Ligger sajten online i dagsläget, så att det är möjligt för mig att komma åt den? I så fall, skulle du kunna ge mig en länk till sidan, så jag kan se med egna ögon? Det skulle underlätta för att kunna hitta felet.Vill du inte sätta ut länken öppet, så kan du skicka PM till mig med den.


Fik du min mail?

Daniel Hofverberg

Jo, jag fick mailen. Jag ser på forumet att det är inställt på UTF-8 i de headers som skickas. Vilket språkpaket använder ni? Om ni gjort om forumet till UTF-8 via "Forumunderhåll" så att forumet är i UTF-8, så ska ni följaktligen använda paketet Danish-utf8 för det danska språket.Om du kan lämna ut användarnamn och lösenord till ett tillfälligt adminkonto (som du kan radera efteråt), så kan jag själv kolla i SMF och försöka få det att funka.

walaw

Hej igen,

daniel har hjulpet mig - tak igen!

Hvis der opstår problemer med den danske-standard-sprogpakke man kan downloade her, så simpelthen downloade sprogpakken med UTF-8 og indstil forum på UTF-8 i Administrationspanelet!

Bemærkning: Forum spørger om man vil convertere alle sprogfiler til UTF-8 mens installationen - DET VIRKER IKKE! Som sagt, brug UTF-8- + ISO-pakken og testen med hvilken forum virker og viser de danske særtegn.

So long, walaw

Advertisement: